Відповідальність за порушення військового обов’язку та правил військового обліку планують посилити

  Про це йдеться у законопроекті №3553, який включений до порядку денного 5-ї сесії Верховної Ради та може бути ухвалений вже найближчого часу. За які правопорушення збільшиться покарання та наскільки? 

 

Зміни вносяться до 5 кодексів та 35 законів

 

  Проект Закону України №3553 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» був ухвалений у першому читанні ще 15 вересня 2020 року. Він вносить зміни та доповнення до 5 кодексів та 35 законів. Серед головних цілей цього законопроекту створення на базі військових комісаріатів територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, запровадження військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, упорядкування питань військового обліку призовників і військовозобов’язаних та посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, мобілізацію, військовий обов’язок і військову службу.

 

  Перші три цілі ми проаналізували в оглядовій статті «Верховна Рада може ввести новий вид військової служби та узаконити переформатування військкоматів», з якою можна ознайомитися

  Нагадаємо, що увага до цього законопроекту була викликана заявами голови комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександра Завітневича про «впровадження нового виду служби, що передбачає контракти з резервістами оперативного резерву» та що «цей інструмент дасть змогу дуже оперативно протягом доби, в разі загострення ситуації на фронті… залучити вже наявний резерв». Про ці висловлювання на минулому тижні написали багато ЗМІ, зокрема й наше. У цій статті ми проаналізуємо питання посилення відповідальності призовників, військовозобов’язаних, резервістів та посадових осіб підприємств, установ та організацій за порушення законодавства про оборону, мобілізацію, військовий обов’язок та військову службу.

 

 

Адмінштрафи за порушення законодавства про оборону можуть зрости у 50 разів!

 

  Законопроект №3553 вносить суттєві зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідальність за статтею 210 Кодексу, де йдеться про порушення військовозобов’язаними чи призовниками правил військового обліку, пропонується посилити, збільшивши штрафи з 5-7 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (85 – 119 грн) до 30-50 неоподаткованих мінімумів (510 – 850 грн). За повторне таке порушення протягом року, за яке особу вже було притягнуто до адміністративної відповідальності,  розмір штрафу планують збільшити  з 170 – 255 грн до 850 – 1700 грн. Такий же розмір штрафу пропонується застосовувати у разі вчинення порушення хоч і вперше, але в особливий період. Нагадаємо, що з 2014 року в Україні діє особливий період.

 

  Зміни до статті 210-1 КУпроАП передбачають збільшення штрафів за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію громадянами з 170 – 510 грн до 1700 – 3400 грн. А за такі ж самі порушення штрафи, що накладаються на посадових осіб, збільшуються з 510 – 1700 грн до 3400 – 5100 грн. У разі повторного протягом року вчинення порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, розмір штрафу збільшується для громадян з 510 – 1700 грн до 3400 – 5100 грн, а для посадових осіб з 1700 – 5100 грн до 5100 – 8500 грн. Такі ж величезні штрафи пропонується застосовувати і до тих, хто скоїв порушення вперше, але під час особливого періоду.

 

  А за умисне зіпсування військово-облікових документів чи їх втрату з необережності штрафи, що накладаються на призовників, військовозобов’язаних та резервістів можуть зрости ще більше. Зміни до статті 211 КУпроАП передбачають їх зростання з 1-3 н.м.д.г. (17-51 грн) до 30-50 н.м.д.г. (510 – 850 грн). За повторне таке порушення, скоєне протягом року, а також вчинене в особливий період розмір штрафу може збільшитись з 51 – 119 грн до 850 – 1700 грн. Тобто, мінімальний штраф за втрату військово-облікового документа в умовах особливого періоду може зрости у 50 разів (з 17 до 850 грн)! У статті дається перелік документів, що відноситься до військово-облікових: посвідчення про приписку до призовної дільниці, військовий квиток, тимчасове посвідчення військовозобов’язаного. Наразі за зіпсування чи втрату тимчасового посвідчення жодної відповідальності не передбачено.

 

  В законопроекті №3553 пропонується виключити з КУпроАП статті 211-1, 211-2, 211-3, 211-4, 211-5, 211-6, які лише уточнюють або дублюють норми, що містяться у вищеназваних трьох статтях. Зміни вносяться й до статті 235 Кодексу щодо надання права Територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) на розгляд адміністративних правопорушень, скоєних призовниками, військовозобов’язаними та резервістами за ст. 210, 210-1, 211 замість військкоматів.

 

  Ще одне суттєве доповнення, яке пропонується внести до КУпроАП, стосується доставлення правопорушників до ТЦК та СП. У разі вчинення особою порушень, передбачених статтями 210 та 210-1, та з метою складення протоколу про адміністративне правопорушення в разі неможливості оформити його на місці вчинення, за зверненням військового комісара поліція має доставити порушника до ТЦК та СП. Наразі у військових комісарів з цим є певні проблеми, адже законодавчо такі дії поліції не визначені. Відповідно, пропонується внести доповнення до ст. 262 КУАП щодо підстав для адміністративного затримання поліцією особи, яка вчинила адмінправопорушення – «при порушенні призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, порушенні законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

 

 

Зміни до Кримінального кодексу

 

  В законопроекті №3553 йдеться про зміну лише двох статей КК України. Статтю 336, яка визначає кримінальну відповідальність за ухилення від призову за мобілізацією, доповнюють нормами щодо ухилення від призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. Нагадаємо, що даний законопроект вводить такий новий вид військової служби. Відповідальність теж пропонується посилити. Якщо за чинним ККУ за ухилення від призову за мобілізацією передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від двох до п’яти років, то у проекті її нижню межу пропонується збільшити – від трьох до п’яти років.

 

  Стаття 337 ККУ, яку також пропонують змінити, передбачає відповідальність за ухилення від військового обліку або навчальних (спеціальних) зборів. Покарання у вигляді штрафу за ухилення від військового обліку після попередження, зробленого керівником ТЦК та СП, можуть збільшити з 50 н.м.д.г. (850 грн) до 300-500 н.м.д.г. (5100 – 8500 грн). Штраф порушнику можуть замінити на виправні роботи строком до одного року. А за ухилення військовозобов’язаного або резервіста від проходження навчальних (спеціальних) зборів пропонується карати штрафом від 500 до 700 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (8500 – 11900 грн) або виправними роботами на строк до двох років. Наразі за це передбачений штраф до 70 н.м.д.г (1190 грн) або арешт строком до 6 місяців.

 

 

Думки експертів

 

  «Пропозиція про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України саме цим законопроектом не відповідає вимогам статті 2 КУАП та статті 3 ККУ, згідно з якими зміни до законодавства України про адміністративні правопорушення та про кримінальну відповідальність можуть вноситися виключно законами про внесення змін до цих кодексів…Тобто, зміни до зазначених кодексів мають бути оформлені окремим законопроектом», – вказує у своїх зауваженнях до законопроекту 3553 Головне управління юстиції апарату Верховної Ради України. І уточнює свою правову позицію: «Проектом пропонується шляхом викладення статей 210 та 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення в новій редакції встановити відповідальність за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Викладення вищезазначених статей у запропонований проектом редакції, не враховує приписів п. 22 частини першої ст. 92 Конституції України, відповідно до яких, зокрема, виключно законами України визначаються діяння, які є адміністративними правопорушеннями, та відповідальність за них».

 

  «Ці зміни до кодексів треба було вносити ще у 2014 році. Адже наразі адміністративні штрафи за деякі правопорушення інакше, як смішними назвати не можна. Сума у 17 чи навіть 51 гривню нікого налякати не може. Більше коштів та часу витрачаємо на оформлення документів по цім адмінпорушенням, тобто фактично наказуємо самі себе. Інших важелів впливу фактично немає. Поліція від роботи щодо приводу порушників намагається всіляко усуватись», – пояснив військовий комісар одного з ТЦК та СП підполковник Олександр Т.

 

  Нагадаємо, що проект Закону України №3553 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» поданий Президентом України як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України та включений до порядку денного 5-ї сесії. Отже, має бути розглянутий народними депутатами не пізніше липня поточного року.

 

 

  Віктор КРУК, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”

 

На нашому порталі постійно публікуються матеріали щодо прав та пільг військовослужбовців та ветеранів війни. Ми писали про можливі зміни у пенсійному забезпеченні військовослужбовців, аналізуючи законопроект №2141. Розгляд цього законопроекту також запланований на 5-й сесії Верховної Ради, тобто протягом першого півріччя 2021 року.