У США презентували ударний БПЛА, оптимізований для коротких зльотів та посадок

  Сполучені Штати – світовий лідер у галузі створення ударних БПЛА, хоча серйозну конкуренцію їм складають Туреччина, Ізраїль та, можливо, Китай. Ще одним доказом лідерства США стала презентація нового безпілотного апарату Mojave, розробленого General Atomics. Створений на основі MQ-1C Gray Eagle, він оптимізований для коротких зльотів та посадок з упором на підтримку різноманітних видів експедиційних місій.

 

  Нове широке крило з розвиненою механізацією надає йому вигляду, який ріднить апарат з OV-10 Bronco – американським легким штурмовиком та розвідником, призначеним для використання у контрпартизанській війні. Крило Mojave отримало рухомі передкрилки та двощілинні закрилки. Розмах крила дрона відносно невеликий і становить 15,8 метрів. Для порівняння: у MQ-1C він складає 17 метрів. General Atomics кажуть, що за рахунок такої особливості Mojave можна буде застосовувати з кораблів. Причому йому не потрібна буде стартова катапульта. Це критично важливо, коли йдеться про універсальні десантні кораблі типу «Америка» або більш старіші «Уосп».

 

  Відомо, що Mojave здійснив свій перший політ влітку і з того часу провів цілу  низку льотних тестів. Випробування не афішували, хоча ні для кого не є секретом, що США постійно працюють над новими ударними БПЛА.

 

  Повідомляється, що Mojave здійснював зліт та посадку з майданчика довжиною менше 150 метрів. При цьому при мінімальній злітній масі можна досягти злітно-посадкової дистанції приблизно 90 метрів. Мінімальна посадкова швидкість БПЛА Mojave становить близько 85 кілометрів на годину.

 

  Як повідомили у компанії, «фундамент» для майбутнього БПЛА почали закладати близько двох із половиною років тому, а активні роботи над ним ведуть останні два роки.

 

  “Ця ідея виникла ще тоді, коли ми думали про те, як стати незалежними від злітно-посадкової смуги”, – наводить видання The Drive слова Девіда Александера, президента General Atomics Aeronautical Systems, Inc.

 

  Рішення перейти на схему укороченого зльоту та посадки прийняли після того, як компанія визначила, що буде надто складно досягти поставленої мети, використовуючи конфігурацію вертикального зльоту та посадки. Без сумніву, такий підхід зажадав би більше витрат і був би потенційно ризикованішим з технічного погляду.

 

  Фюзеляж Mojave має ту саму компоновку, що і БПЛА Grey Eagle, який сам став продовженням знаменитих MQ-1 Predator та MQ-9 Reaper. Від Reaper та Gray Eagle новому безпілотнику дісталася авіоніка та системи управління польотом. Від хвостової частини типу MQ-1C відмовилися, зробивши її схожою на ту, яку застосували на БПЛА Reaper. Іншою важливою відмінністю стало шасі, яке пристосували для роботи у важких польових умовах, зокрема для подолання піщаних ділянок.

 

  Можливості Mojave не є урізаною версією звичайних ударних БПЛА. Апарат отримав турбогвинтовий двигун Rolls-Royce M250 потужністю 450 кінських сил. Тривалість польоту становить більше 25 годин. Однак, звичайно, поєднати всі переваги БПЛА не вийде. Для досягнення такої тривалості потрібно багато палива, що призведе до збільшення маси, що у свою чергу призведе до необхідності довшої ділянки злітно-посадкової смуги.

 

  Корисне навантаження БПЛА становить 1630 кілограм. Один з варіантів завантаження передбачає відразу 16 керованих ракет Hellfire. Саме стільки може брати ударний гелікоптер AH-64 Apache, а БПЛА MQ-9 Reaper здатний нести вісім таких ракет.

 

  Апарати Grey Eagle та його покращена версія Gray Eagle Extended Range (GE-ER) можуть бути оснащені чотирма підкрильними пілонами та одним пілоном у центральній частині. Mojave, у свою чергу, має шість підкрилових вузлів підвіски та центральний тримач.

 

  Щодо озброєння, Mojave все ж таки не унікальний. Раніше Китай показав дрон CH-5 (Цайхун-5). Максимальну злітну масу БПЛА оцінюють у 3,3 тонни, у тому числі одна тонна на озброєння. Загальна кількість ракет класу “повітря-земля” може становити 16 одиниць. У той же час, CH-5, наскільки можна судити, не призначений для експлуатації в спартанських умовах, тому це не прямий конкурент Mojavе.

 

  Наразі складно оцінити потенціал Mojave на світовому ринку, але можна майже не сумніватися, що він знайде свого покупця. General Atomics вже заявила про великий інтерес до БПЛА з боку збройних сил США та іноземних клієнтів.

 

  Безперечно, дрон порівнюватимуть із російськими ударними БПЛА. Останнім часом країна-агрессор демонструє поступ у цьому напрямку, очевидно поступаючись лідерам, особливо США. Головною російською новинкою можна назвати «Оріон». Однак за увесь 2020-ий повідомлялося аж про дві машини управління та три безпілотники, що надійшли у війська. Пізніше показали начебто кадри застосування БПЛА у Сирії. Стверджувалося у тому числі виконання бойових завдань, але це не точно.

 

  За будь-яких варіантів, можливості цього БПЛА відносно скромні за сучасними мірками. Дрон може брати корисне (бойове) навантаження масою до 200 кілограм (маса однієї протитанкової керованої ракети становить близько 50 кілограм).

 

Натомість для США проект можна назвати вагомим кроком уперед в питанні домінування на ринку ударних БПЛА. Генеральний директор GA-ASI Лінден Блю назвав Mojave “довговічним ударним БПЛА для спостереження, який може швидко перезаряджати зброю в суворих умовах, розташовуючись неподалік зони конфлікту. Цей революційний дизайн, що базується на досвіді використання БПЛА протягом 7 мільйонів льотних годин, розширює можливості експедиційного використання, роблячи Mojave насправді переломним моментом”.

 

Андрій Артюх, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”.