Робототехнічні комплекси на озброєнні армії США: можливі варіанти

  Силами кількох структур Пентагону і низки комерційних організацій в США реалізується програма Robotic Combat Vehicle («робототехнічна бойова машина»). Її метою є створення трьох робототехнічних комплексів різних класів за вагою і з відмінними можливостями. Не так давно почалися полігонні випробування середнього РТК під позначенням RCV-M.

 

  У минулому році Пентагон в особі команди Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team (NGCV CFT) і ряду інших структур провів перший етап програми RCV. Його метою був збір і аналіз технічних пропозицій від потенційних підрядників, а також порівняльні випробування макетних зразків. Потім армія обрала найбільш цікавий проект в кожній з категорій.

 

  Найвдалішим варіантом середнього РТК порахували проект від компаній Textron Systems і Howe & Howe Inc. під назвою Ripsaw M5. На основі добре відомого легкого гусеничного шасі Ripsaw вони розробили платформу з автономним і дистанційним керуванням, придатну для монтажу різного оснащення, в т.ч. бойового модуля.

 

  Восени компанії Textron і Howe & Howe отримали замовлення на виробництво чотирьох дослідних РТК нового типу для проведення всіх необхідних випробувань за участю і під наглядом військових. Поставка цієї техніки очікувалася в квітні-травні 2021 р.

 

  В середині лютого компанії-підрядники передали замовнику перший комплекс RCV-M. На той момент машина не була повністю добудована, однак її рання передача спростила роботи зі створення і відпрацювання систем управління. Навесні збірку прототипу завершили і перейшли до випробувань. У наступні місяці підрядники виготовили і передали NGCV CFT ще три комплекси.

 

Читайте також:

  Паралельно з будівництвом RCV-M компанії Textron і Howe & Howe займалися розробкою нового зразка. У липні вони представили повністю електричну модифікацію шасі Ripsaw M5. Виріб M5-E відрізняється кардинально переробленою енергоустановкою, але зберігає основні тактико-технічні характеристики на рівні базового дизель-електричного шасі. Зокрема, забезпечується можливість установки різного корисного навантаження, в т.ч. бойових модулів. Втім, перспективи шасі M5-E в контексті програми RCV залишаються невідомими.

 

  Шасі M5, перетворене в носій бойового модуля або іншого корисної навантаження, раніше пройшло необхідні випробування і підтвердило розрахункові характеристики рухливості і вантажопідйомності. З цієї причини на новому етапі випробувань практично відразу приступили до стрільб.

 

  Як повідомляється, перші стрільби RCV-M пройшли 30 липня на базі Форт-Дікс. Використовувався повнорозмірний відкритий полігон, призначений для танків та інших бойових машин. За рахунок дистанційного керування з мобільного командного пункту MET-D дослідний РТК RCV-M вийшов на вогневий рубіж. Потім за допомогою штатних оптико-електронних пристроїв бойового модуля були виявлені і атаковані навчальні цілі. Стрільба здійснювалася з 30-мм автоматичної гармати XM183 і 7,62-мм кулемета M240. Всі намічені цілі були успішно уражені.

 

  В ході вогневих випробувань використовувався повноцінний контрольно-вимірювальний комплекс. Набір датчиків був присутній на бойовій машині; навколо неї розташували швидкісні відеокамери та інші прилади. Тепер розробникам і NGCV CFT належить вивчити і оцінити зібрані дані і, за необхідності, виправити виявлені недоліки.

 

  На цьому випробування РТК RCV-M не закінчаться. Мають бути нові перевірки шасі, і бойового модуля, а також їх роздільної та спільної роботи в різних режимах. Необхідно вивчити можливості зі стрільби з місця і в русі, визначити потенціал шасі з іншими корисними навантаженнями і т.д. Всі ці заходи триватимуть щонайменше до наступного року. А уже в червні Пентагон планує почати новий експеримент, метою якого стане перевірка перспективних комплексів в умовах, максимально наближених до повноцінної військової експлуатації та бойового застосування. Такий захід позначено як Soldier Operational Experiment (SOE).

 

Читайте також:

  Протягом наступного літа на базі Форт-Худ буде організована дослідна військова експлуатація комплексів RCV-L, RCV-M і RCV-H, пунктів управління MET-D і іншої техніки з залученням військовослужбовців стройових частин. 18 машин всіх моделей будуть використовуватися в єдиних контурах зв’язку, інтегрованих з військовими системами управління.

 

  Планується відпрацювати самостійне і групове застосування роботів, а також взаємодію з пілотованою технікою і піхотою. В таких умовах будуть вирішуватися завдання розвідки, ведення бою, супроводу колон і т.д. Будуть імітуватися реальні бойові ситуації, в т.ч. що передбачають стрільбу по мішенях.

 

  В ході SOE планується перевірити роботу техніки у всіх ймовірних ситуаціях, оцінити її реальні можливості, а також сформувати оптимальні методики застосування. Наступний повномасштабний експеримент SOE, що враховує накопичений досвід, планують провести тільки в 2024-му.

 

  У пропонованому вигляді РТК Textron / Howe & Howe Ripsaw M5 або RCV-M являє собою гусеничну машину з можливістю установки бронювання необхідного рівня та корисного навантаження. Зараз на випробуваннях знаходиться бойова модифікація комплексу з гарматно-кулеметним бойовим модулем. Також розроблена уніфіковану легка платформа.

 

  Довжина M5 досягає 6 м, ширина – 2,7 м. Висота платформи без урахування встановлених модулів – 1,5 м. Розрахункова бойова маса з корисним навантаженням – 10,5 т. З них близько 3,6 т припадає на обладнання.

 

  Платформа M5 оснащується гібридною силовою установкою на основі дизельного двигуна, генератора і акумуляторів. Новий проект M5-E передбачає використання тільки електричних систем. Застосована ходова частина з шістьма катками на трьох візках, уніфікована з попередніми шасі серії Ripsaw. Забезпечується швидкість на шосе не менше 65 км / год і можливість подолання різних перешкод.

 

  На платформі RCV-M встановлюється розвинений комплекс засобів спостереження, навігації та зв’язку, що забезпечує управління з операторського пульта по захищеному двосторонньому радіоканалу. Склад подібної апаратури може вибиратися замовником. Можлива установка додаткових камер або лидаров. Також пропонується розміщення на платформі безпілотних літальних і наземних апаратів.

 

Читайте також:

  “Коли ви знаходитеся в темряві і чуєте, як рухаються ці машини, але не знаєте, де вони знаходяться, виникає підвищений рівень страху”, – каже генерал-майор Росс Коффман, директор крос-функціонального підрозділу бойових машин нового покоління rомандування армії США.

 

  “Коли ви поєднаєте цей ефект з користю цих багатотонних машин, що не залежать від корисного навантаженн, які безшумні і чарівно з’являються, то ці системи стають еквівалентом Привидів армії Паттона.

  Врешті-решт, безпілотні автомобілі знизять ризик для людей. На мій погляд, це не зменшить кількість людей, необхідних для бою. Вони або збільшать нашу бойову міць для завдань, які в даний час виконуються людьми … або вони будуть виконувати нові і розширені завдання, які в даний час не виконуються людьми. Вони будуть експоненціально розширювати наші можливості в міру того, як ми будемо рухатися вперед і боротися“ – вважає він.

 

  Віддалене майбутнє програми RCV і трьох існуючих РТК від різних розробників поки залишається неясним. Перспективи цих проектів прямо залежать від того, як техніка покаже себе на випробуваннях. При цьому очевидно, що Пентагон проявляє великий інтерес до наземних бойових і багатоцільових роботів, і це вже призвело до старту ряду програм, в т.ч. RCV.

 

Андрій Артюх, НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС

 

Нагадуємо: