Проблеми з паливом під час війни необхідно розглядати як саботаж та диверсію

Що ми маємо сьогодні: бензину лишилося на п’ять днів, дизеля – на три.


   За оцінками міністра економіки Юлії Свириденко, запасів бензину вистачить поки що на 5 днів, а дизеля – на 3. Черги на заправках зникнуть тоді, коли запасів вистачатиме на 15 днів, як це було в нормальних умовах.


  Водночас Україна “вже домовилася”, що до кінця травня “будуть” постачання 350-360 тис. тон пального з різних логістичних маршрутів. (А чому домовились тільки на кінець травня? Чому не на початок чи середину травня?)


  Свириденко зазначила, що у середньому українці зараз використовують 13 тис. тон пального на день. При цьому добовий імпорт поки що був меншим, і в травні він зросте до 11-12 тис. тон.

 

Ситуація з паливом на місцях (станом на 14 травня 2022 року)

 

Київ: бензину майже немає. Працює кілька заправок із кілометровою чергою. Газ за 31-38 гривень.


Окупований Херсон: бензин лише “кримський”, у перекупників по 30-60 грн за літр.


Полтава: в області знайти пальне можна, але треба постаратися. У самій Полтаві по 60-70 грн. на кількох заправках.


Суми: бензин тільки за талонами для військових. В окремих випадках можна знайти у перекупників.


Дніпро: газ є на 25% заправок по ціні від 33 до 43грн/л. Бензин всього на одній АЗС – А92, по 36грн. Решта АЗС по бензину та ДП “не працюють”.


Миколаїв: бензин, ДП – 70 грн, газ – 36 грн. Кажуть, на одній заправці є дизель по 63 грн.


Кропивницький: бензин не продають взагалі і на заправках його немає. Тільки на ОККО залишився газ та ДП. Ціна бензину 70 грн. у перекупів.


Харків: із паливом просто проблеми.

 

Причини дефіциту палива, схоже, не лише у знищенні рашистами Кременчуцького НПЗ


   По всій Україні  проблеми розпочалися одночасно з усіма видами палива. І почалися вони за 2-3 тижні до того, як “прилетіло”  Кременчуцькому НПЗ та нафтобазам.


  Спочатку “підскочила” ціна на бензин. Потім ціна на газ практично наздогнала ціну на бензин: А92 – 34 грн і газ 32-33 грн. (станом на 23 квітня 2022 року). Після знищення Кременчуцького НПЗ повністю зник бензин А-92, але зненацька з’явився вже за вищою ціною “супер-євро-бензин” А-95, який, нафтотрейдери “закупили в ЕС”. Саме цим пояснювали “чому так дорого”.


  Наприкінці квітня нафтотрейдери заговорили про необхідність надання їм на час війни “чергових пільг”. Не вдаючись у подробиці, можна констатувати той факт, що Уряд Шмигаля їх їм надав. Але і після цього знову почалися розмови про те, що в ЄС бензин на заправках по 2 євро, а у нас лише по 1 євро (“Непорядок! Ми ж його там закуповуємо. І взагалі, ми ж у ЄС прагнемо”, – не так давно доводилось подібне висловлювання чути з вуст колишніх членів Партії Регіонів та ОПЗЖ). Після цього А-95 (Євро) виріс у ціні до 70-71 грн. А щоб ціна підскочила ще вище, навіть “суперелітний” бензин А95 зробили сьогодні “дефіцитом”.  І цей “дефіцит” сьогодні необхідний для того, щоб підвищити ціну за літр до 100 грн. і вище завтра.


  Тепер про газ. Основною причиною дефіциту палива зараз “прийнято вважати” влучання півтора десятка російських ракет в Кременчуцький НПЗ. Але, наскільки відомо (це не точно) там не виробляли скраплений газ! І якщо дефіцит бензину та дизеля сьогодні “прийнято” списувати на непрацюючий Кременчуцький НПЗ, то чому подорожчав і зник із заправок газ? Ми його і до війни купували за кордоном: де газ? І всі, хто говорять і пишуть про проблеми з паливом, питання наявності та вартості газу на заправках якось дуже акуратно обходять, зосереджуючи основну увагу на відсутності бензину та ДП.


  Ще одна причина подорожчання палива – посівна компанія. Схоже, що хтось дуже зацікавлений у тому, щоб українські аграрії заплатили якнайвищу ціну за паливо. Звичайно, вона увійде у вартість кінцевої продукції та зробить її малодоступною для більшості українських громадян. А оскільки в ЄС ціна на “елітний бензин” по 2 євро, то можна припустити, що через брак грошей у більш ніж 50% українців та для покриття витрат наших аграріїв на вирощування врожаю, більша його частина “піде” за кордон за досить завищеними цінами. А як же громадяни України? Ну, у кого гроші, той може собі дозволити купити продукти (Знову знайома фраза: хтось із українських політиків щось подібне вже говорив ще до війни). От тільки 50% населення України, які  24 лютого втратили роботу, бізнес, стали вимушеними переселенцями – чи зможуть вони собі купити їжу цієї осені, взимку та навесні наступного року? Кому це вигідно?

 

  І це ми ще не піднімали питання: а що за суміш, яку на заправках називають бензином,  нам заливають в бак?

 

Є запитання, але немає на них чітких відповідей.

 

Юріс Шалтіс, “НОВА: новини ветеранів АТО/ООС