Літаки вогневої підтримки АС-130 отримають нові гаубиці

  Літаки вогневої підтримки AC-130 останніх модифікацій несуть ракетне та артилерійське озброєння різних типів. Деякі з цих літаків вже застаріли і потребують якнайшвидшої заміни. З метою проведення модернізації нещодавно було розроблено нову артилерійську установку зі 105-мм гаубицею. Вона пройшла частину випробувань, і найближчим часом розпочнеться процес переоснащення літаків.

 

  З початку сімдесятих «головним калібром» літаків AC-130 всіх модифікацій була 105-мм гаубиця M102 із противідкатними пристроями M137A1. Для монтажу на літаку зброю, що буксирується, позбавили лафета і деяких інших деталей, а також оснастили новими агрегатами. У такому вигляді гаубиця використовується і досі і показує необхідні бойові якості.

 

  До середини двохтисячних років польова зброя M102 застаріла морально та фізично, через що було прийнято рішення про виведення з експлуатації. На цей час у збройних силах США залишилася лише обмежена кількість таких гаубиць, причому основна їхня маса зосереджена у ВПС і використовується на літаках-ганшипах.

 

  Слід зазначити, що ВПС також планували зняти старі гаубиці з озброєння. Останні проекти модернізації AC-130 передбачали відмову від гарматної установки із заміною іншою. Відповідно до такого рішення, частина літаків втратила вироби M102, але в середині десятих років було прийнято рішення про їх повернення. Практика показала, що відсутність великокаліберної зброї робить літак менш гнучким та ефективним засобом підтримки.

 

  Проте разом із гаубицями збереглися характерні проблеми та труднощі. Вироби M102 та M137A1, а також запчастини для них давно не виробляються, відновлення випуску недоцільне, а складські запаси добігають кінця. Єдиним розумним виходом із такої ситуації була розробка нової гарматної установки з необхідними характеристиками, що використовує лише доступні сучасні компоненти.

 

  Роботи по новій системі озброєння стартували та здійснювалися з дотриманням таємності. Про існування такого проекту, а заразом і про його успішну реалізацію, розповіли лише в січні 2022-го. Перші повідомлення про нову гаубицю з’явилися 11 січня, причому опублікував їх один із підрозділів ВМС.

 

  Для розробки нової зброї для літаків ВПС звернулося по допомогу до військово-морських сил. Проектування доручили інженерному центру Naval Surface Warfare Center Dahlgren Division (NSWCDD), який має великий досвід створення артилерійських систем для рухомих платформ. Цей досвід тепер планувалося використовувати для переозброєння “сухопутної” авіації.

 

  Повідомляється, що ВПС та ВМС організували плідну співпрацю. Конструктори NSWCDD, льотчики та техніки ВПС підтримували постійний контакт та здійснювали візити на об’єкти суміжників. Майбутні експлуатанти брали активну участь у проектуванні зброї та її подальших випробуваннях. Така взаємодія дозволила повноцінно вирішити всі поставлені завдання та отримала високі оцінки.

 

  У ході нового проекту в NSWCDD була розроблена нова гаубиця та допоміжні засоби для AC-130. Також був виготовлений та випробуваний перший зразок системи. Після перевірок на полігоні його було передано замовнику. Найближчим часом артилерійську установку змонтують на штатному носії модифікації AC-130J для нових випробувань.

 

  В офіційному повідомленні про завершення проекту гаубиця позначена як 105mm Gun Aircraft Unit (GAU). Індекс звичного вигляду не названо; можливо, він поки що не прийнятий або не підлягає публікації. Крім того, не розкриваються тактико-технічні характеристики зброї та допоміжних систем. При цьому опубліковано декілька фотографій, що показують гаубицю в цеху. Назви файлів вказують на те, що знімки були зроблені в середині травня минулого року.

 

  Нова гарматна установка побудована на основі 105 мм нарізного ствола середньої довжини. У його дульній частині є різьблення, на якій може встановлюватися трубчастий пламегасник типу використаного на M102. Казенник ствола, затвор та інші механізми не показали. Очевидно, вони принципово не відрізняються від старішої гаубиці. У такому разі має використовуватися напівавтоматична система з ручною подачею унітарних пострілів.

 

  Ствол рухомо закріплений у трубчастій люльці, яка на своїх цапфах хитається на вертикальних опорах. Зверху та знизу на люльці знаходяться гідропневматичні циліндри противідкатних пристроїв. Поршні кріпляться передній частині установки, а самі циліндри з’єднані з казенником ствола. Ймовірно, більший верхній циліндр виконує функції гальма відкату, а нижній відповідає за повернення ствола у вихідне положення.

 

  Також на установці є додаткові резервуари різного призначення та інші деталі. При цьому схоже, що гарматну установку зафільмували не в повній комплектації і не в робочому положенні. Втім, ясно, що це саме прототип, який пройшов випробування. Про це говорять сколи фарби та іржа на різних агрегатах.

 

  Неважко помітити, що за своєю архітектурою нова гаубична установка 105mm GAU принципово не відрізняється від виробу M102, який раніше використовувався. Насамперед це пов’язано з необхідністю швидкої та простої заміни застарілої зброї – нова установка не повинна вимагати значної переробки носія та його бортових систем.

 

  Бойові характеристики нової гаубиці теж могли залишитись на попередньому рівні. Параметри старої зброї M102 цілком відповідають актуальним завданням. Їх підвищення може бути надмірно складним і недоцільним. З іншого боку, збереження існуючої номенклатури боєприпасів обмежує потенціал зростання.

 

  Головна перевага гаубиці полягає в її новизні – вона виконана з деталей і вузлів сучасного виробництва. За рахунок цього можуть бути покращені деякі технічні та експлуатаційні характеристики. Одночасно створюється значний заділ для тривалого використання нових установок без жодних проблем із ресурсом та запчастинами.

 

  “Попередня версія 105-мм артилерійської системи AC-130 включала гаубицю M102 і противідкатний механізм M137A1, які більше не підтримуються армією, а це означає, що модернізація була необхідна через старіння та розвиток технологій, оскільки був розроблений оригінальний противідкатний механізм”, — йдеться у повідомленні NAVSEA. “Модернізація 105-мм GAU відбувається стрімко, проте інженери Dahlgren подбали про те, щоб функціональність, точність та зручність використання зброї залишалися переважно такими ж”.

 

  “Тепер це набагато надійніша система з меншими витратами на технічне обслуговування”, — заявив Метью Баклер, провідний інженер-механік проекту Gun Weapons System у Дальгрені. “Якщо ми зможемо отримати систему, яка буде більш надійною, більш відтворюваною, працюючою та дозволяє бійцю щоразу виконувати свою місію, — це величезна перевага для бійця”.

 

  Досвід експлуатації «ганшипів» AC-130 показує, що гаубичні установки, отримуючи необхідне обслуговування, можуть залишатися в строю протягом довгих років або навіть десятиліть. Відповідно, новий виріб 105mm GAU дозволить вирішити всі проблеми “головного калібру” літака на довгі роки вперед.

 

  Слід нагадати, що нові проекти модернізації літаків вогневої підтримки передбачають не лише заміну артилерії. Вони використовують сучасні оптико-електронні системи та засоби управління вогнем. Впроваджуються нові керовані ракети, і навіть опрацьовується питання установки бойового лазера, здатного взяти частину завдань гармат і гаубиць.

 

  Все це показує, що у ближній та середній перспективі ВПС США не збираються відмовлятися від літаків вогневої підтримки AC-130. Більше того, планується продовжувати їх розвиток із отриманням нових можливостей та функцій. При цьому, незважаючи на появу нових вогневих засобів, артилерія збереже своє місце.

 

Андрій Артюх, НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС