Бронетранспортер Namer

Цю бойову машину створювали як продукт суто ізраїльської оборонки. Перша версія збудована на базі танка «Меркава» Mk1, але дуже швидко ізраїльські військові перейшли до ідеї БТР на шасі досконалішого танка «Меркава» Mk4 із силовим блоком, запозиченим від версії Mk3.

Бронетранспортер Namer відрізняється класичною компоновкою. У передній частині корпусу розташований двигун, за ним – робочі місця екіпажу бойової машини, у складі якого три особи: командир, механік-водій і оператор озброєння. Далі – десантне відділення, розраховане на перевезення 8–9 бійців у повному екіпіруванні. Для виходу з БТР вони використовують апарель, що опускається, з гідравлічним приводом у кормі. Екіпаж залишає машину через люки в даху корпусу.

Основна особливість Namer – недосяжний для техніки подібного класу рівень захисту. Збудований на базі «Меркави» бронетранспортер спеціально адаптований під перевезення солдатів із максимально можливим захистом. Виграш щодо ваги від демонтажу башти з гарматним озброєнням пішов на посилення бронювання. За словами ізраїльського генерала Ярона Лівната, БТР має важче бронювання, ніж танк «Меркава» Mk 4, на базі якого він і збудований. Загальна вага Namer перевищує 60 тонн.

 

Це один із небагатьох бронетранспортерів у світі із протиснарядним бронюванням лобової проєкції. За словами ізраїльських бійців, БТР та його екіпаж переживуть влучання протитанкових ракет «Корнет» і «Фагот» під час попадання у «лоб». А з бортів і даху він надійно захищений від ураження гранатами РПГ-7. При цьому конструктори подбали і щодо протимінного захисту, передбачивши днище V-подібної форми. Елементом протимінного захисту десанту є і сидіння, виконані на спеціальній підвісці і не прикріплені до днища. З 2016 року всі нові бронетранспортери Namer постачають в армію тільки зі встановленою системою активного захисту Trophy ізраїльського виробництва. Це ще збільшує захищеність і живучість на полі бою.

Бронетранспортер приводить у рух дизель потужністю 1200 к.с. – такий, як на «Меркава» Mk 3. На більшості БТР встановлено американський V-подібний 12-циліндровий дизель повітряного охолодження Teledyne Continental AVDS- 1790-9AR. Потужності двигуна достатньо, щоб розігнати важкий бронетранспортер до 60 км/год на шосе. Запас ходу – 500 км. Попри велику вагу, він вирізняється хорошою питомою потужністю – 20 к.с. на тонну, тому Namer досить маневрений.

Як основне озброєння на Namer встановлено дистанційно керований модуль озброєння Katlanit (RCWS). Зазвичай комплектують великокаліберним 12,7-мм кулеметом M2HB Browning (боєзапас 200 набоїв), також доступні варіанти з установкою єдиного 7,62-мм кулемета FN MAG або 40-мм автоматичного гранатомета Mk. 19. Додатково на люку командира на спеціальній штировій опорі можуть встановити 7,62-мм кулемет FN MAG з ручним керуванням. По бортах БТР у кормовій частині є шестиствольні пускові установки для відстрілу димових гранат.

Одна з останніх модернізацій БТР Namer – варіант з баштою із 30-мм автоматичною гарматою Mk44 Bushmaster II, яка є на багатьох зразках техніки. З таким озброєнням спроможності машини суттєво зростають. Башта – дистанційно керована, без екіпажу, а в корпусі відсутнє підбаштове відділення й інші системи, тому корисний об’єм десантного відділення не постраждав.

Інший варіант посилення бойових можливостей Namer – розміщення на сучасних ПТРК. У 2018 році Ізраїль опублікував відеозаписи пусків ПТКР «Гіль», включених до складу бойового модуля бронетранспортера. Відмінна їх особливість – пускова установка укрита в башті і піднімається тільки в момент пуску. Цей варіант розміщення захищає ПТРК від ураження осколками снарядів і мін, а також кулями й снарядами малого калібру. У разі визначення екіпажем цілі для ураження, контейнер ПТКР піднімається зі спеціально обладнаної ніші, а опісля знову повертається на місце.