Запропонувавши двозначні знижки і вклавши 1 млрд доларів у придбання акцій енергокомпаній ЄС, державна королівська компанія Saudi Aramсо змогла потіснити російських постачальників на ринку, де вони хазяйнували десятиліттями.
Саудівську нафту почала купувати навіть Білорусія. Перша партія в 80 тисяч тон має надійти до Мінську з дня на день.
Відштовхуючись від даних Argus можна стверджувати, що найбільші європейські нефтеперероблювачі, включаючи британську Shell, французьку Total, австрійську OMV, іспанські Repsol і Cepsa, різко збільшили закупівлі саудівської нафти за ціною 10,25 долара до Brent.
Поставки Saudi Aramcо через порт Роттердама, один з найбільших нафтових хабів на Північно-Заході Європи, з початку квітня досягли 1,42 млн тон і вдвічі перевищують показники березня.
Поставки російського сорту Urals, навпаки, впали на 41% – до 935 тисяч тон. Польща практично повністю відмовилася від морських поставок з Росії. Лише одна партія розміром 66,5 млн т прибула в порт Гданська в квітні, що майже в 6 разів менше березневих закупівель (377 тисяч тонн).
Поставки саудівської нафти в Польщу при цьому зросли на чверть – з 398 до 500 тисяч тон. Основний обсяг російської нафти Польща продовжує отримувати за довгостроковими контрактами через побудований в 1960-х нафтопровід «Дружба», нагадує Argus. Він забезпечує близько 20% російського нафтового експорту, або 1 млн барелів на добу.
В залежності від того, як попит на нафту падає, конкуренція між постачальниками загострюється, сказав Reuters представник європейської компанії з переробки нафти. В середині квітня Saudi Aramco запропонувала постраждалим від збитків переробникам в Європі відстрочку платежів аж до 90 днів.
«Саудівська Аравія щосили намагається« обробити »покупця. Ймовірно, Росії теж потрібно подумати про якісь спеціальні пропозиції », – говорить джерело у Reuters.
За даними Refinitiv Eikon, загальний обсяг поставок саудівської нафти в Європу в квітні складе 29 млн. барелів і буде рекордним із серпня 2016 року. У травні європейські НПЗ продовжить активні закупівлі в Saudi Aramcо, прогнозує Argus.
Не зважаючи на угоду ОПЕК+ про скорочення видобутку на 9,7 млн барелів на добу, Ер-Ріяд відмовився скасовувати знижки на свої сорти і навіть збільшив їх для клієнтів в Середземномор’ї.
Знижка на сорт Arab Extra Light для південно-європейських зросла майже вдвічі – з 5,8 до 10,3 долара до ціни Brent. Знижки на Arab Light збільшаться з 8,6 до 10,3 долара за барель, на важкі сорти – до 11,4 долара. Для Північно-Західної Європи залишиться в силі знижка в 10,25 долара на Arab Light, ціна надлегкої нафти Arab Extra Light знизиться на 80 центів – до мінус 8,9 долара до Brent.
«Саудівська нафта захопила величезну частку європейського ринку», – констатує старший аналітик «Альфа-банку» Микита Блохін.
«Інтереси двох найбільших експортерів нафти стикаються на обох (ключових) напрямках – європейському та азійському – в спробі вхопитися за ключовий ринок конкурента, ми бачимо, як один гравець видавлює іншого в боротьбі, практично позбавленої сенсу. Проте, в світі, де 20 доларів за барель – новий рівень опору, а попит досяг 25 -річного мінімуму, діє принцип «обсяги поставок в обхід маржі», – міркує він.
Боротися за ринок російським нафтовикам складно. Сорт Urals відвантажений з Новоросійська на вівторок, 28 квітня, коштував 16,83 долара за барель. Оскільки експортні мита правлять виходячи з цін кінця лютого і початку березня і складають 52 долара за тонну, то з урахуванням витрат на транспортування, постачання російської нафти за кордон стають збитковими, підрахував Reuters.
До середини минулого тижня кожен барель проданий через Приморськ, приносив 8,13 долара збитку, а через Новоросійськ – 6,51 долара.
Ситуація дещо покращиться з травня, коли експортне мито зменшиться до 6,8 долара за тонну. Втім, цього буде недостатньо, щоб компанії змогли вийти в прибуток: експортний нетбек, за розрахунками Reuters, буде близький до нуля.
Відділ моніторингу Кavkazcenter.