США готують программу лазерного захисту літаків

  У США триває розробка перспективних бойових лазерів різного призначення, в т.ч. повітряного базування. Один з нових зразків призначається для установки на літаки-винищувачі, а поява першого зразка очікується у 2025 році. У разі успішного завершення цього проекту можлива розробка інших моделей з підвищеними характеристиками і іншою архітектурою.

 

  З ініціативи Науково-дослідної лабораторії ВПС США (AFRL) в даний час розробляється проект SHiELD (Self-Protect High Energy Laser Demonstrator – «Демонстратор високоенергетичного лазерного самозахисту»). Одним з учасників програми є компанія Lockheed Martin зі своїм проектом TALWS (Tactical Airborne Laser Weapon System – «Тактична авіаційна система лазерної зброї»).

 

Читайте також:

  Метою проекту SHiELD є створення підвісного контейнера з високоенергетичним лазером, здатного захистити літак-носій від зенітних або авіаційних ракет. Передбачається, що різні засоби спостереження, включаючи елементи бортового комплексу оборони, стежитимуть за навколишнім простором, виявлятимуть пуски ракет і видаватимуть цілевказування на SHiELD. Завданням останнього стане «засліплення» головок самонаведення і «спалювання» елементів конструкції ракет.

 

  Контейнер SHiELD призначається для літаків тактичної авіації, що накладає серйозні обмеження за розмірами, масою та енергопостачанням. Однак в Lockheed говорять про наявність необхідних технологій і компонентів, що дозволяють створити лазер TALWS в оптимальному форм-факторі з достатніми характеристиками.

 

  AFRL і Lockheed Martin вже провели перші випробування компонентів для SHiELD. Зокрема, ще весною 2019 року малопотужний варіант лазера випробували на наземному стенді, а нині плануються нові випробування більш потужних випромінювачів. Передбачається розробка уніфікованих систем, придатних для використання в ВПС і в сухопутних військах.

 

  Компанія Lockheed вже розкрила деякі подробиці проекту TALWS. Основним компонентом виробу є лазер, хоча тип і потужність цієї складової поки не розкривалися. Відомо тільки те, що лазер буде компактним і зможе видавати промінь потужністю в десятки кіловатів, достатній для ураження оптики і елементів конструкції. При цьому дальність дії і точний ефект теж не називаються.

 

Читайте також:

  В останні кілька років Lockheed Martin і суміжники працювали над новою системою наведення променя. Подібні вироби існували і раніше, але метою нового проекту було створення малогабаритного оптичного пристрою, який би вміщався в контейнер.

 

  Ключовою проблемою при створенні будь-якого бойового лазера є енергопостачання. Контейнер TALWS пропонується оснастити акумуляторними батареями або іоністорами з високими характеристиками. Вони будуть заряджатися від бортової мережі літака-носія і при «пострілі» забезпечувати необхідний імпульс.

 

  Для цього проекту також потрібна автоматична система управління, здатна приймати цілевказування від літака і управляти наведенням лазера. При її розробці необхідно вирішити проблему ефективного супроводу цілі і утримання променя на її вразливих елементах протягом певного часу, не дивлячись на переміщення цілі і маневри.

 

  Компанія Lockheed Martin працює над бойовими лазерами не тільки для ВВС. Створюються аналогічні системи для сухопутних військ і флоту. При цьому компанія нерідко використовує спільні рішення і компоненти для різних зразків зброї. Так, вже оголошено, що випробування нової системи наведення почнуться в складі наземного лазерного комплексу протиповітряної і протиракетної оборони. У його складі буде 300-кіловатний лазер і компактна система наведення, також комплекс отримає засоби управління, які після деяких доопрацювань зможуть використовуватися в авіації.

 

Читайте також:

  «Системи лазерної зброї пропонують екіпажам безпрецедентні можливості для захисту себе і інших засобів і підвищення загальної бойової ефективності. Lockheed Martin надасть цю можливість винищувачам раніше, чи пізніше», – заявили представники компанії-виробника.

 

  В ході випробувань планується перевірити спільну роботу всіх основних елементів наземного комплексу. При необхідності, їх вдосконалять – і в підсумку вийде набір комплектуючих відразу для двох перспективних розробок. До 2025 року на їх основі виконають повноцінний контейнер SHiELD/TALWS. Як довго триватимуть випробування лазерного контейнера – невідомо. За найбільш оптимістичними прогнозами, до кінця десятиліття проект TALWS можна буде довести до серійного виробництва і впровадження виробів у ВПС і в морській авіації.

 

  В першу чергу, подібні системи знайдуть застосування в ході подальшого розвитку стратегічних бомбардувальників. Такі літаки потребують ефективного захисту, але не можуть нести ракети «повітря-повітря» і не завжди оснащуються гарматами. Інтегровані лазери могли би стати зручним виходом із ситуації. Також можлива установка таких виробів на більш легкі літаки. Втім, в цьому випадку лазерний комплекс буде конкурувати за простір з іншими не менш важливими системами.

 

  Поки мова йде тільки про лазери як засоби самооборони. Однак подальший розвиток технологій може призвести до підвищення потужності випромінювачів і відповідного зростання бойової ефективності. Цілком можливо, що в недалекому майбутньому лазерні комплекси в контейнерному чи інтегрованому виконанні зможуть використовуватися не тільки для оборони від ракет, а й для атаки більших цілей. Але, як показує практика, лазери великої потужності в даний час і в найближчій перспективі не вдасться встановити на тактичні літаки.

 

Читайте також:

  Судячи з повідомлень компанії-виробника, в проект вже вкладено великі кошти.

 

  “Ми робимо капітальні вкладення, щоб бути готовими до виробництва ключових компонентів високоенергетичних лазерів в повному обсязі і за низькими цінами. Ми інвестуємо понад 20 мільйонів доларів в наш центр оптичних складових в Орландо, щоб розширити виробничі площі на 40%”, – говорить Марк Стівен, керівник підрозділу Lockheed Martin Missiles and Fire Control зі стратегічного розвитку технологій.

 

  На цьогорічну програму SHiELD покладаються великі надії. У найближчі роки вона може привести до появи нових засобів оборони, а в подальшому на її основі можуть з’явитися нові розробки з більш широкими можливостями. Все це в разі успіху дозволить розробникам програми говорити про швидку революцію в галузі авіаційних засобів оборони і враження.

 

Андрій Артюх, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”.

 

Нагадуємо: