Юрій Лисянський – перший українець, який здійснив навколосвітню подорож

07 серпня 1803 року о 10 годині шлюпи «Надія» та «Нева» знялися з якоря і відбули з Кронштадтського рейду (Російська імперія) у навколосвітню подорож.

Капітаном шлюпу «Нева» (до перейменування  шлюп мав назву «Темза») був Юрій (при хрещенні Георгій) Федорович Лисянський.

 

Шлюпом «Надія» (до перейменування – «Леандр») керував Адам Іоганн фон (Іван Федорович) Крузенштерн.

«Нева» — шлюп, що під командуванням нащадка української козацької старшини Юрія Федоровича Лисянського, уродженця міста Ніжина, який взяв участь в першому російському навколосвітньому плаванні і , фактично став першим українцем, який здійснив навколосвітню подорож.

 

Шлюп — трищогловий корабель з прямими вітрилами у флоті 18-19 ст.

Шлюп «Нева» (попередня назва «Темза») – був придбаний Юрієм Лисянським в Англії на кошти, виділені під проект першої навколосвітньої російської експедиції.

Довжина між перпендикулярами: 61 фут

Ширина:             20 футів

Осадка:               12 футів

Водотоннажність: 480 т

Швидкість: до 10 вузлів

Екіпаж: 48 чол.

Озброєння: 14 гармат

Від самого початку експедиції члени екіпажу регулярно проводили астрономічні, метеорологічні, гідрографічні спостереження, здійснювали збір та систематизацію різноманітних географічних даних.

До середини грудня 1803 року кораблі Крузенштерна та Лисянського підійшли до острова Св.Катерини, де команда «Неви» провела терміновий ремонт пошкоджених щогол.

На шляху до Маркізьких островів Лисянський затримався на декілька днів на острові Пасхи, де провів астрономічні спостереження та уточнив координати острова. Крім того Лисянський склав словник мови місцевого населення.

 

Подальший шлях «Неви» лежав до берегів «Російської Америки». Команді шлюпу «Нева». доручили доставити вантаж на острів Кадьяк та на Аляску, де знаходилися російські торговельні форти.

Розминувшись з Крузенштерном біля Гавайських островів, Лисянський взяв курс на острів Кадьяк. Після двадцяти трьох днів плавання Юрій Лисянський прибув до берегів Аляски.

 

Тут команда «Неви» на чолі з капітаном взяла участь російсько-індіанській війні.

 

Разом з військами «правителя Російської Америки» О.А.Баранова (1746-1819), Ю.Лисянський використав шлюп «Нева» та інших кораблі для атаки на захоплений індіанцями-тлінкітами форт на острові Сітка. Фортеця (схема на фото) була захоплена за 4 дні (01-04 жовтня 1804 р.). Обидві сторони зазнали втрат у живій силі, зокрема загинули троє членів екіпажу «Неви».

 

В результаті війни були знищені дві російські фортеці і селище в Південно-Східній Алясці, що на кілька років зупинило просування росіян у південному напрямку вздовж північно-західного узбережжя Америки. Загроза нападу з боку індіанців не дозволяла росіянам розпочати систематичну колонізацію Південно-Східної Аляски в районі архіпелагу Олександра.

Команда шлюпу «Нева» під керівництвом Ю.Лисянського взяла участь у будівництві нового російського форту, що отримав назву «Ново-Архангельськ» (зараз – місто Сітка, США).

 

Після припинення грабіжницького промислу в угіддях індіанців відносини між роіянами і індіанцями трохи поліпшилися. Була відновила торгівля з тлінгітами, які відновили своє родове селище біля Ново-Архангельська.

Під час півторарічного перебування на Алясці та у Тихому океані, Лисянський склав докладний опис островів Кадьяк, Сітка, склав надзвичайно точні мапи узбережжя Аляски.

 

У вересні 1805 року «Нева» завантажила на борт хутро і вийшла у відкрите море, взявши курс на Маріанські острови. Через кілька днів шлюп «Нева» впритул підійшов до коралових рифів на Гаваях, де сів на мілину. Саме завдяки цій неприємності Лисянський відкрив раніше нікому невідомий безлюдний острів, який отримав назву «Острів Лисянського» та раніше не позначений на карті кораловий риф. Його Юрій  Лисянський назвав «рифом Крузенштерна».

 

Третього грудня 1805 року на рейді Макао відбулася зустріч шлюпів «Неви» та «Надії». Подальший їх шлях пролягав біля берегів Китаю, Індії, мису Доброї Надії.

Відійшовши в лютому 1806 року від берегів Китаю, шлюпи до початку квітня наблизились до берегів Південної Африки. Тут вони потрапили у смугу густого туману і знову загубили один одного.

Врахувавши, що запасів провіанту та питної води на судні лишилося лише на три місяці, Лисянський приймає рішення йти до Європи не заходячи в жоден з портів.

Довгий шлях із Південного Китаю до Портсмута «Нева» пройшла за 142 дні, не отримавши при цьому жодних пошкоджень та втрат. До цього жоден корабель з Європи не ставив подібних рекордів у швидкості плавання.

05 серпня 1806 року «Нева» увійшла до гавані Кронштадту.

 

Через два тижні до Кронштадту повернулася й «Надія», очолювана А. І. Крузенштерном.

Таким чином, українець за походженням Ю. Лисянський першим у російському флоті здійснив навколосвітнє плавання, здійснивши при цьому ряд географічних відкриттів, зробивши внесок у океанографію, етнографію та інші науки.

 

Від російського царя Юрій Лисянський одержав чин капітана ІІ рангу (підполковника у сухопутних військах), орден Святого Володимира ІІІ ступеня, премію та довічну пенсію.

У 1820 році король Швеції за успіхи у мореплавстві нагородив Ю.Лисянського «Королівським Орденом Меча».