Євробляхи для ветеранів: чи завоюють фронтовики право на пільгове розмитнення авто з Європи?

Незабаром розпочнеться новий політичний сезон, порядок денний якого формується прямо зараз.

Одне серйозних проблемних питань, яке доведеться розглянути депутатам – надання ветеранам війни на Сході пільг на розмитнення автівок, придбаних за межами України.

Проблема з розмитненням придбаних за кордоном і ввезених в Україну автомобілів виникла не вчора. Але зволікання з її вирішенням вже  призвело до створення певного напруження.

І хоч на цю тему вже сказано і написано доволі багато, “НОВА: новини ветеранів” вирішили розглянути ситуацію саме з точки зору ветеранів АТО/ООС.

Тому ми не просто відтворимо хронологію подій, а спробуємо пояснити, в чому власне проблема.

З цією метою “НОВА: новини ветеранів”  звернулася до  Віктора Волчелюка та Олексія Ілляшенка, бо саме вони, на наш погляд, намагаються  вирішити питання з «євробляхами» з урахуванням інтересів ветеранської спільноти.

Також ми поцікавилися думкою про вирішення зазначеної проблеми з іншими представниками ветеранської спільноти, які теж активно займаються цим питанням. 

Але спочатку нагадаємо суть проблеми.

 

«ЄВРОБЛЯХИ» ПОЗА ЗАКОНОМ…

 

Сьогодні Україна фактично немає власного автопрому, який би забезпечив потреби населення країни, в першу чергу, у легкових автомобілях. Чому так сталося – це тема окремої розмови. Сьогодні мова піде про те, що ми реально маємо.

Читайте також:

 

Контррозвідники Служби безпеки України викрили схему протиправного одержання соціальних виплат з держбюджету

 

Життя в Україні прискорилося, і щоб мати можливість швидше і оперативніше пересуватися для більшості українців виникла потреба придбати власний автомобіль, а то й кілька.

Так сталося, що розміри зарплат і доходів переважної більшості українців дуже далекі від «європейського рівня». Тому, для вирішення проблеми українці змушені або ремонтувати вже багато-багато разів відремонтовані автомобілі «совавтопрома», або придбати більш-менш пристойний Б/В автомобіль в країнах Європи, де і автошляхи хороші, і сервісне обслуговування автотранспорту здійснювалося із дотриманням всіх необхідних вимог протягом всього терміну експлуатації.

Але найголовніше, що змушує  сьогодні українців купувати бувший у використанні автотранспорт з більш-менш нормальними попередніми технічними показниками – це доступна ціна!

І тому сьогодні на наших дорогах  нашої країни дедалі частіше можна зустріти авто з іноземними номерами – так звані «євробляхи».

До цієї категорії відносять легкові автомобілі, ввезені з-за кордону. Так стался,що вживані авто «звідти» виходять нашим співвітчизникам не стільки дешево, скільки «поцінно». Тому і попит на них не тільки не зменшується, а стабільно зростає.

Митники повідомляють, що до України протягом січня-вересня 2019 року завезли 347,5 тисяч «євроблях».  І це на 280% (!) більше, ніж за такий саме період 2018 року.

Не дуже змінилася ситуація й цього року, попри невизначеність з розмитненням  автомобілів на єврономерах.

Все було б добре, але каменем спотикання, як і раніше, продовжує залишатися нерозв’язане питання з митним оформленням «євроблях» в Україні та досить високими штрафами за їхній невчасний вивіз та ухиляння від реєстрації.

Власники «євроблях» небезпідставно вважають, що уряд займається відвертим здирництвом, встановивши розмір мита за ввезення вживаних авто у багатьох випадках більший за ринкову вартість самого автомобіля. І причини тут не стільки в прагненні наповнити казну, скільки в лобіюванні інтересів «своїх» дилерів, які займаються продажом в Україні нових і б/в легковиків через автосалони. Якщо всі бажаючі українці відразу придбають так потрібне їм авто, то від такої неконтрольованої навали автомобілів вони зазнають чималих збитків.

Активна боротьба «євробляхерів» за доступне розмитнення своїх автівок триває з 2016 року. Їхні власники навіть об’єдналися в потужну організацію «Автосила», яка періодично проводить доволі масові акції протесту, щоразу вимагаючи від уряду спростити процедуру розмитнення «євроблях».

Для вирішення доволі простої і, водночас, непростої проблеми у тому ж 2016 році свої пропозиції до законопроектів по розмитненню автівок запропонувала і ветеранська громадська організація «Спілка ветеранів АТО». Голова Ради ГО “Спілка ветеранів АТО”, адвокат Віктор Волчелюк (у минулому боєць 95 ОДШБр) тоді звернув увагу одразу на кілька  законів, які торкалися «питання блях» – №2446А, № 5057 і № 2445А.

 

 

Пропозиції «Спілки ветеранів АТО» полягали у тому, що ветеранів треба було звільнити від сплати акцизу і ПДВ, проте залишити для цієї пільгової групи обов’язок сплачувати в’їзне мито у розмірі 10% від митної вартості.

Та на цю досить компромісну пропозицію тодішня влада не пристала.

«Слугам народу» та Володимиру Зеленському проблема «євроблях» дісталася в спадок від попередньої влади.

Читайте також:

 

Чиновник Медсил ЗСУ отримав мільйон за те, що купив для солдатів прострочені маски

 

За рік нова влада лише спромоглася минулого року на рівні Верховної Ради прийняти закон, який відтерміновував штрафи для власників не розмитнених авто на 90 днів.

Варто зазначити, що тиск уряду на «євробляхерів» дав позитивні результати, хоч і тимчасові. Чимало з «євробляхерів»  таки пройшли процедуру розмитнення і державної реєстрації в Україні придбаного за кордоном автомобіля.

А тимчасовим успіх є тому, що сьогодні, станом на середину 2020 року, не менше півмільйона автомобілів перебувають на території України із недотриманням строків та умов митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, адже їхні власники все ще очікують змін у законодавстві, які зроблять процедуру розмитнення доступною у грошовому виразі, та врегулюють питання з реєстрацією авто, які вже перебивають на території України.

 

УЧАСНИКИ АТО/ООС ПРОПОНУЮТЬ

 

 

Голова Ради ГО “Спілка ветеранів АТО”, адвокат Віктор Волчелюк (у минулому боєць 95 ОДШБр), один з небагатьох у нашій країні експертів з цього питання, коментує “НОВА: новини ветеранів”: «Ця проблема торкається всіх, і само-собою атовців, бо кожна людина хотіла б купити машину за прийнятною ціною, не переплачуючи таку ж саму суму за розмитнення. Всі ми розуміємо, що державі «розмитнення»  потрібно для поповнення бюджету, десь так само як і умовний акциз на цигарки, алкогольні напої».

Саме тому, за його словами, коли «Автосила» почала акції протесту, своє слово сказали і учасники бойових дій, вимагаючи для себе пільгового режиму розмитнення автомобілів з європейськими номерами.

Правда, говорить Віктор Волчелюк, справа зрушила з місця тільки в квітні 2020 року, коли Мінветеранів утворило спеціальну робочу групу з питань запровадження пільгового ввезення транспортних засобів на територію України для ветеранів війни. До її складу увійшли і представники громадських організацій учасників бойових дій, волонтери, посадовці Міністерства у справах ветеранів.

Сьогодні очолює групу Заступник міністра у справах ветеранів з питань європейської інтеграції ветеран-фронтовик Олексій Ілляшенко.  

Читайте також:

 

Круті фото з тренувань десантників у горах опублікувала прес-служба 95-ї бригади!

 

У липні активісти розробили відповідний законопроект № 3839 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо пільгового оподаткування операцій із ввезення на митну територію України транспортних засобів деякими категоріями осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

У пояснювальній записці наголошується, що «Законопроектом пропонується встановити пільгове оподаткування операцій із ввезення на митну територію України транспортних засобів особами, нагородженими орденом «Золота Зірка» «Свободи», «За заслуги I, II, III ступеня», «Богдана Хмельницького I, II, III ступеня», «Героїв Небесної Сотні», «За мужність I, II, III ступеня», «Данила Галицького»;  медаллю «За військову службу Україні», «За бездоганну службу I, II, III ступеня», «Захиснику Вітчизни»; учасниками бойових дій, визначеними абзацом другим пункту 2, пунктами 19-22 частини першої статті 6 або членами сімей осіб, визначеними абзацами першим, четвертим – восьмим, чотирнадцятим, пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», у кількості не більше одного транспортного засобу однією особою (або членом її сім’ї) один раз на п’ять років з обов’язковою умовою щодо особистої реєстрації транспортного засобу особою, що його ввозить.

Протягом п’яти років з дня ввезення на митну територію України зазначених транспортних засобів, вони можуть бути відчужені їх власником іншим особам лише після сплати ним всіх податкових платежів за ставками, чинними на день подання митної декларації (окрім спадкування).

Пільговий відсоток звільнення від оподаткування (податкової пільги) для осіб, визначених цим пунктом, встановлюватиметься Кабінетом Міністрів України…».

 

 

Олексій Ілляшенко в інтерв’ю “НОВА: новини ветеранів” відзначає, що наразі законопроект знаходиться на стадії розробки. Робочій групі, за його словами, доведеться провести ще кілька консультацій. Проте, говорить Ілляшенко, сама оригінальна ідея проекту залишається незмінною:

«Особливу увагу звернути на тих ветеранів, які хочуть займатися бізнесом. Саме тому у нашому законі з’явилися не тільки автівки, але й трактори, комбайни і подібна спецтехніка.

Ми повинні надавати ветеранам не просто пільги, а такі пільги, які б допомогли б їм реінтегруватися в суспільство і бути надалі корисними для держави.

Читайте також:

 

Депутат ОПЗЖ Ілля Кива і ветеран АТО Олег Ширяев тепер разом

 

Тобто, головне наше завдання  – не просто запропонувати ветеранам займатися бізнесом: перевізками, сільським господарством, а надати їм для цього реальні можливості».

Саме тому, пояснює Ілляшенко, у пояснювальній записці окремо відзначені групи атовців, які мають статус фізичної особи-підприємця чи ведуть підприємницьку діяльність.

«Сенс не в тому, щоб просто роздавати машини, щоб потім ніхто не розумів, що з ними робити», – наголошує на  головній меті законопроекту про надання відповідних пільг ветеранам АТО/ООС Олексій Ілляшенко.

 

 

На сьогодні законопроект перебуває на розгляді у комітетах Верховної Ради. Перше читання у сесійній залі парламенту очікують у вересні.

У відповідь на це з боку атовців, яких хочуть «соціалізувати», Голова Ради ГО “Спілка ветеранів АТО” Віктор Волчелюк відзначає, що ідея, звичайно благородна, а от її реалізація викликає занепокоєння і ряд серйозних запитань.

«З перебігу дискусій, які тривають навколо законопроекту стає зрозумілим, що він викликає неоднозначне ставлення у ветеранській спільноті, бо містить положення, з якими учасники АТО не завжди погоджуються. Приміром, мова йде про намагання чиновників внести у законопроект положення про те, що розмитнене на пільгових підставах авто фронтовик не зможе продати протягом наступних 5 років. Ця норма, у випадку її схвалення не буде відповідати статті 41 Конституції України, відповідно якій кожен має право вільно розпоряджатися власним майном».

Читайте також:

 

Ветеран пообіцяв грати на сурмі кожен день – аж поки не закінчиться пандемія коронавірусу (ВІДЕО)

 

Наразі, говорить Віктор Волчелюк, ветерани готові до співпраці з владою, проте наша позиція залишається  незмінною: «Жодних обмежень у пільговому розмитненні автівок для людей, які проливали кров за Батьківщину бути не може!».

У свою чергу перед заступником міністра у справах ветеранів Олексієм Ілляшенком стоїть непросте завдання: об’єднати три подібних законопроєкти, що стосуються розмитнення автівок для ветеранів –  №3705, №3706 і №3704, в один.

Крім цього, за нинішнім текстом законопроекту, навіть ветеранам доведеться платити за ввезення автомобілів, випущених до 1 січня 1995 (вони не відповідають стандарту Євро-2), за транспортні засоби, вартість яких перевищує 200 мінімальних зарплат (944 600 гривень), а також за машини походженням з країни-агресора. І з цим теж треба якось розбиратися.

Другу частину статті читайте тут.