У Полтаві створили ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою, де викладають також ветерани російсько-української війни.
Про це йдеться в ексклюзивному матеріалі Укрінформ.
Від початку повномасштабної війни в Україні зросла кількість юнаків і дівчат, які прагнуть присвятити своє життя захисту Батьківщини. Для цього вони, зокрема, обирають ліцеї з військово-патріотичною підготовкою. В Україні таких – 27, один із них відкрили минулоріч у Полтаві.
Назвали ліцей на честь заступника командира полку «Азов», Героя України Віталія Грицаєнка, який загинув під час оборони Маріуполя.
Воїн народився в Полтаві, добровольцем брав участь в АТО та ООС. У ніч на 19 березня 2022 року в Маріуполі група військовослужбовців «Азова», у складі якої перебував старший лейтенант Віталій Грицаєнко, здійснила рейд у тил противника. Під час запеклого бойового зіткнення офіцер зазнав тяжких поранень. Осколок міни влучив йому прямо в лице, унаслідок цього він миттєво помер.
Частину предметів у ліцеї викладають ветерани російсько-української війни.
Укрінформ розповідає історії людей, які після важких поранень на фронті та реабілітації присвячують себе викладацькій роботі, а також юних українців, що навчаються в полтавському ліцеї.

З ІДЕЄЮ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ – ДО ЛІЦЕЮ
– Мій шлях до роботи в ліцеї розпочався з 2019 року, коли я долучився до руху ветеранів, тобто атовців. І ми на волонтерських засадах запровадили систему проведення одноденних навчальних зборів для старшокласників на території Полтавської області. Тобто співпрацювали з закладами освіти, яким було цікаво, приїздили до них зі своєю практичною програмою, – розповідає заступник начальника з навчально-виховної роботи ліцею Сергій Бульбаха.
Інструкторами були воїни, які пройшли службу і бойові дії в зоні АТО/ООС. У 2021 році справа почала набирати обертів, обласна рада зацікавилась проєктом та ухвалила зміни до програми національно-патріотичного виховання молоді, щоб забезпечити часткове фінансування навчально-матеріальної бази.
Заступник начальника ліцею говорить, що тоді предмет «Захист України», особливо в невеликих і віддалених школах, часто викладали не військові, а вчителі фізкультури, трудового навчання, історії, математики. Діти зазвичай не отримували практичних навичок, які могли б їм дати військовослужбовці з бойовим досвідом. Таким військовим є й сам Сергій Бульбаха.

Він як офіцер запасу в 2014-му добровольцем пішов до війська, був мобілізований до 93 окремої механізованої бригади. Рік відслужив на посаді командира взводу.
– Мої хлопці брали участь у звільненні села Піски на околицях Донецька. А зі серпня і протягом осені 2014-го ми там тримали лінії оборони, прикриваючи правий фланг Донецького аеропорту. Потім – демобілізація, я очолював майже п’ять років Новосанжарську райдержадміністрацію. І з 2019-го почали з хлопцями впроваджувати цю систему, щоб більше дітей могли долучитися до справжнього практичного освоєння навичок з предмета «Захист України». Ми це робили саме для і національного, і патріотичного, і військового виховання, – згадує офіцер.
Повномасштабне вторгнення РФ зруйнувало й ці плани, і загалом хід подій. Сергій Бульбаха знову потрапив на фронт.
– 24 лютого 2022 року о 18:00 я вже був командиром першого взводу першої стрілецької роти 144 окремого батальйону 116 бригади територіальної оборони ЗСУ. Спочатку – Сумський напрямок. Тоді ситуація була така, що зупиняли російські колони. І на Сумщині, зокрема, Охтирка виявилась таким останнім форпостом. Чули про «гадяцьке сафарі»? Тоді російські підрозділи заходили на територію Полтавщини. Там отримували «звіздюлі», до цього долучалось і місцеве населення. Але тоді Охтирка відіграла найвизначнішу роль: якби не бої там, російські танки були б під Полтавою, – каже Сергій Бульбаха.

Потім його батальйон виконував завдання на території Полтавщини. Із грудня 2022 року – на кордоні з Росією, на півночі Сумщини. А в січні 2023-го почали займати оборонні позиції на Соледарському напрямку.
– Через деякий час мій взвод отримав бойове завдання на підсилення іншого підрозділу, на нуль. Вступили в прямий бойовий вогневий контакт з підрозділами «вагнерів». Два дні безперервних бойових дій. Я втратив своїх трьох хлопців у різні моменти. Ну і в якийсь момент прилетіло, я скронею піймав осколок мінометної міни. Пощастило, що не прошило наскрізь, тільки застрягло, – розповідає Сергій Бульбаха.
Військового евакуювали з поля бою його побратими, витягли під суцільним мінометним обстрілом. До точки евакуації повзли, але командира витягли. Так само Сергій Володимирович акцентує, що завдячує і медикам лікарні Мечникова у Дніпрі, які його оперували:
– Я майже три доби був непритомний. Була велика загроза, що якщо живим залишуся, то не буду дієздатним. Потім мав реабілітацію, вона і тепер триває. Вже в кінці липня вийшов на ВЛК і попав на списання. А тут якраз у травні 2023-го Полтавська обласна рада ухвалює рішення про створення ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою. Так я потрапив у ліцей. З бажанням те, що знаю, вмію, передавати дітям, молоді.

ДЕНЬ ЛІЦЕЇСТІВ – ЗА РОЗПОРЯДКОМ ВІЙСЬКОВИХ
Ліцей – це заклад загальної середньої освіти, працює на основі загальнонавчальних програм. Але для предметів «Захист України» і «Фізична культура» збільшено кількість навчальних годин. Окрім того, обов’язково передбачені додаткові заняття, як факультативи.
Ліцей працює на інтернатній основі, діти тут – на цілодобовому перебуванні. Основу для навчально-виховної системи створювали подібно до Київського військового ліцею імені Богуна.
– У нас – ліцеїсти, але все – як в армії. Розпорядок дня, шикування, дисципліна, військове вітання. Дисципліна, тому що кожна армія розпочинається з цього. Навіть позаурочна діяльність так чи інакше переплітається з патріотично-національним вихованням, але більш ненав’язливим. Наприклад, ми можемо дивитися фільми, такі як «Білий ворон. Снайпер» або «Крути», – говорить Сергій Бульбаха.

У ліцеї – шестиденний навчальний тиждень. Ліцеїсти проживають у кімнатах по четверо або шестеро, водночас двоярусні ліжка тут заборонені. Харчування – п’ятиразове.
– О 6:30 – підйом, вмивання. О 6:40 – ранкова зарядка, 100%, всі – на зарядку. Далі – санітарні пів години. Заправити ліжка, навести лад у кімнатах. О 7:30 – сніданок перший. О 8:00 – ранкове шикування, перевірка і т.д. Й о 8:15 розпочинається перший урок. Загалом – шість уроків, є ще другий сніданок, але він коротенький, це таке, перекус. У дітей інколи буває: «А таку кашу не їм, а мене котлетами не годували…». Але в нас є хороші фізичні навантаження, тож, зрештою, апетит у всіх добрий. Після шести уроків – обід, потім зазвичай сьомий-восьмий уроки ще. Збільшена кількість годин «Захисту України», фізкультури й англійської мови, – говорить Сергій Володимирович.

Також він зазначає, що обов’язковими є година-дві спортивно-масової роботи, зокрема й надворі, інколи це прибирання території.
Увечері в ліцеїстів – мінімум дві години самопідготовки. У кожного взводу для цього є свій клас. Тут працюють над домашніми завданнями під керівництвом офіцера-вихователя.
Фізична частина занять – це не просто фізкультура. Займаються ігровими видами спорту, розвивають волейбол. У лютому запрацював зал боксу та єдиноборств. А на спальному поверсі обладнана спортивна кімната, подібна до тренажерного залу.

«ХОЧУ БУТИ СНАЙПЕРОМ»
Сергій Бульбаха зазначає, що під час першого набору було майже порівну хлопців і дівчат. Не всім підійшов режим навчання, кілька дітей вибули. У цьому році набрали більше охочих, будуть три навчальні взводи. Хоча загалом цьогоріч ліцеїстів більше, але дівчат уже менше – близько 25%, утім, вони мають серйозну мотивацію.
– Мені здається, що дівчата реально вмотивовані, – говорить Сергій Володимирович. – Коли спілкуємося в неформальній обстановці, то одна, друга, третя кажуть, що хочуть стати військовими медиками. Четверта – прикордонником-кінологом. Ще одна дівчина у нас є, каже: «Хочу бути снайпером, щоб захистити свій дім». Це діти або з родин військових, або в яких долі пов’язані зі словом «війна». Наприклад, з-поміж ВПО в першому наборі п’ятеро було. Причому тих дітей, які втратили свої домівки. Також якщо це не діти військовослужбовців, то майже в кожного чи дядько, чи брат, чи ще хтось із рідних тепер на службі.

Сергій Бульбаха додає, що троє учнів ліцею – діти загиблих воїнів:
– Минулого року склад ліцеїстів вже набрали, коли я прийшов у сюди. І зустрів доньку загиблого хлопця, з яким я служив. Я не знав, що вона тут буде, довідався вже як почали знайомитися.
Викладачі, що навчають ліцеїстів предмета «Захист України», мають бойовий досвід. До занять також долучають військових, які брали участь у бойових діях, зокрема 2022–2024 років. Діти також регулярно відвідують військових у шпиталі. Але воювати в майбутньому не є головним у навчанні.
– Наша мета – не навчати й готувати ліцеїстів для служби в армії чи для Сил оборони України. Ми не ставимо собі таке завдання, це не є пріоритетом. Це скоріше знання й навички, які вони можуть використати насамперед для захисту і збереження власного життя. Вберегти себе і в цивільному житті, й у військовому. Поважати воїнів. Зрештою – поважати Україну.
Авторка: Мирослава Липа, Полтава
Фото: Полтавський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Віталія Грицаєнка
Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3916678-ne-dla-vijni-a-dla-zahistu-u-poltavi-veterani-peredaut-dosvid-liceistam.html
Читайте також:
Останні записи
У Раді хочуть спростити прийом на службу до поліції для ветеранів війни
У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №14194, який передбачає звільнення від перевірки рівня фізичної підготовки громадян, що брали участь у бойових…
Кабмін запустив пілотний проєкт із персоналізованої підтримки ветеранів після реабілітації
Ветерани та ветеранки після проходження реабілітації отримуватимуть персоналізовану допомогу для повернення до повноцінного життя. Відповідну постанову про старт експериментального проєкту…
Ветерани стають частиною команди сервісних центрів МВС
Колишній боєць батальйону «Дніпро-1» Нацгвардії Михайло після поранення, реабілітації та служби у мобільно-вогневій групі повернувся до мирного життя й нині…
Зараз читають:
В Україні запрацювала цифрова платформа для ветеранів Ветеран PRO
В Україні почала працювати єдина цифрова платформа Ветеран PRO, яка…
У Раді хочуть спростити прийом на службу до поліції для ветеранів війни
У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №14194, який передбачає звільнення від…
Кабмін запустив пілотний проєкт із персоналізованої підтримки ветеранів після реабілітації
Ветерани та ветеранки після проходження реабілітації отримуватимуть персоналізовану допомогу для…