Туреччина може розпочати реалізацію проекту з будівництва каналу “Стамбул” вже в червні 2021 року. Про це повідомив журналістам 16 квітня 2021 року, після п’ятничної молитви, президент республіки Тайіп Ердоган. Трансляцію вів телеканал NTV.
“Ми хочемо почати (будівництво каналу” Стамбул “- ред.) зі спорудження мостів через канал”, – сказав турецький лідер. Він також додав, що Туреччина розраховує, що будівництво каналу “Стамбул” буде реалізовано без залучення зарубіжних інвестицій.
Раніше, 14 квітня 2021 оку, президент Туреччини Тайіп Ердоган повідомив, що на проектований канал “Стамбул” не поширюватиметься конвенція Монтре про режим проток.
“Стамбульський канал не має відношення до “Конвенції Монтре”. Ми проектуємо новий канал як альтернативу для морського сполучення через Босфор”, – зазначив президент Туреччини.
Після розпаду Османської імперії склалося враження, що на території Малої Азії виникне кілька незалежних країн. Але завдяки досить жорстким і, іноді кривавим зусиллям Кемаля Мустафи Ататюрка та його прибічників, на території Малої Азії виникла Туреччина. В 1936 році в швейцарському місті Монтре була прийнята конвенція, яка відновила суверенітет Туреччини над протоками Босфор і Дарданелли, забезпечивши всім торговим кораблям безкоштовний і вільний прохід через ці протоки.
Читайте також:
Що стосується військових кораблів, то відповідно “Конвенції Монтре” для них діє різний режим. Чорноморські держави можуть проводити через протоки в мирний час свої військові кораблі будь-якого класу, заздалегідь повідомивши турецьку владу. Для кораблів нечорноморських держав введені обмеження за класом і тоннажем. До того ж вони можуть перебувати в акваторії Чорного моря не більше трьох тижнів – 21 день, а їх загальний тоннаж не може перевищувати 30 тис. тон. В крайньому випадку, може доходити до 45 тис. тон. Саме тому через Босфор у Чорне море ніяк не може увійти американський авіаносець.
Вперше Ердоган анонсував проект будівництва каналу ще перед виборами в 2011 році. Пізніше він обіцяв, що по обидва боки каналу з’являться два нових міста, а на півночі і на півдні новоствореної водної артерії – прибуткові порти для яхт класу люкс.
Передбачається, що канал зможе пропускати близько 160 кораблів на добу, включаючи танкери дедвейтом до 300 тис. тон. Його будівництво оцінили приблизно в $ 10 млрд.
Прихильники Ердогана дивляться на “Конвенцію Монтре” як на обтяжливу угоду, вимушено укладену після розпаду Османської імперії. Перекрити прохід через Босфор і Дарданелли Туреччина може тільки у випадку, коли безпосередньо зіткнеться із військовою загрозою. Країна не отримує ніякої економічної вигоди від проходу через свої територіальні води іноземних кораблів. До того ж змушена ще й займатися контролем іноземних військових кораблів.
Читайте також:
Але не всі в Туреччині поділяють точку зору Ердогана -у проєкту будувництва каналу є противники, якими дуже цікавиться Москва.
Проти будівництва каналу виступає мер Стамбула Екрем Імамоглу. Він навіть закликав винести питання про долю проєкту на референдум.
Також 104 відставних турецьких адмірала написали відкритого листа, в якому закликали турецьку владуа зберегти дію Конвенції. Колишні військові нагадали, що договір допоміг зберегти нейтралітет Туреччини в роки Другої світової війни і до сих пір запобігає її участі в будь-яких військових конфліктах. Крім того, адмірали закликали не чипати діючу конституцію Туреччини на тлі ініціативи Ердогана ухвалити новий основний закон.
126 турецьких послів у відставці теж опублікували схожу заяву, в якій попередили, що канал “Стамбул” може поставити під загрозу “Конвенцію Монтре” і негативно вплинути на інтереси Туреччини.
В свою чергу Ердоган наголосив на тому, що “…проєкт будівництва каналу” Стамбул ” покликаний посилити права Туреччини над суверенітетом протоки Босфор. І ті, хто виступає проти цього проекту, є ворогами республіки і Ататюрка”, – додав президент Туреччини.
Ситуація з будівництвом каналу, особливо турбує Росію, якій дуже подобається відсутність кораблів США в портах Болгарії, Румунії, Грузії і України. Зрозуміло, що Москва докладе максимум зусиль для того, щоб будівництво каналу або не розпочалося взагалі, або розтягнулося на десятиліття і поступово зійшло нанівець.
Не варто забувати, що у президента Ердогана склалися досить непрості відносини з військовими на тлі спроби державного перевороту в 2016 році. Практика «усувати» президентів від влади внаслідок військового перевороту вже мала місце в Туреччині в 1960, 1971, 1980 і 1997 роках. Головний аргумент заколотників – відхід від світських цінностей республіки.
Читайте також:
Але кожен переворот повинен мати фінансування, і Росія може таке фінансування забезпечити. Створивши хаос в країні за допомогою противників Ердогана за підтримки «іхтамнєтов», Росія може з Криму «на законних підставах» перекинути «ввічливих зелених чоловічків» у Стамбул з метою відновлення дії “Конвенції Монтре”. От тільки після цього «дружнього візиту» Стамбул стане центром чергової залежної від Росії «самостійної республіки» на кшталт Луган-Донії, Абхазії, Південної Осетії чи Придністров’я. Як варіант – територія м. Стамбул може бути передана в управління Болгарії чи Греції, які візьмуть на себе контроль за дотриманням “Конвенції Монтре”.
Саме початок будівництва каналу, а не постачання озброєння Україні, викликало в Москві таке “невдоволення поведінкою” Туреччини, яка останнім часом «постійно заважає Росії»… А враховуючи що восени в Росії намічаються вибори до Держдуми, то поціновувачам свіжої собачої крові зараз вкрай потрібен маленький «бліцкриг» без великої кількості загиблих російських солдат.
Олександр Вікторович, спеціально для “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”.
Нагадуємо: