Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого - Nova

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

Понад два місяці тому на порталі «Новини ветеранів» була опублікована стаття, що засуджувала бездіяльність музейників, які не хочуть видаляти з публічного простору монумент кривавого московського імператора. Минув час і ми вирішили на власні очі переконатися, чи змінилося хоча б щось у музеї, так званої, полтавської битви.

На перший погляд – усе без змін. Кам’яна потвора, обмотана чорним поліетиленом, продовжує стояти на постаменті. Чим же займалися весь цей час працівники музею?

– Ми сьогодні констатуємо, що полтавська битва не вивчена повною мірою, – відповідає директорка музею Наталія Білан. – У ній працюють наративи російські. Перед нами стоять дуже великі завдання й велика пошукова робота…

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

Спіч директорки важко слухати, бо він перевищує тривалість усього нашого сюжету в кілька разів. Тож, якщо коротко: є один закон, який вступає у протиріччя з іншим; тому потрібно готувати облікову документацію; провести тендер і обговорення з фахівцями. У липні поточного року остаточно опрацьовану документацію музей передав до міністерства культури. Тепер очікується проведення засідання експертної ради. Ще будуть потрібні: історична довідка, аналіз місцезнаходження, опис і межі, фотофіксація й історична фотофіксація… На який час затягнеться рішення, ніхто передбачити не може… І все це лише для того, щоб перенести пам’ятник із публічної площини до будівлі музею!

– Дійсно існує певна процедура, – коментує розповідь директорки Білан адвокат Андрій Гур’єв, – як передаються пам’ятки архітектури місцевого або національного значення, які мають ознаки імперіалістичного режиму. Питання, яке ставиться в цьому контексті, на моє переконання, слід розглядати в тому ракурсі, що третій рік у нашій країні йде повномасштабна агресія. Рішення повинні прийматися швидко, оперативно, однак виважено. Громадські організації, активісти, разом з керівництвом музею та місцевою владою, повинні ініціювати звернення аби пришвидшити розгляд цього питання…

Щодо протистояння музею з ветеранами Полтавщини, саме із-за пам’ятника божевільному цареві, директорка стверджує, що їй про це нічого невідомо.

– Якщо я буду мати розмову, – переконує Наталія Білан, – із представниками ветеранського центру про це… У нас такої розмови не було, ми про це не говорили й особисто з цього питання не зустрічалися…

Натомість директорка звинувачує наш портал та автора статті в нападках на музейників. Але в цей час біля будівлі з’являються ті самі ветерани, які, на думку директорки, ніяких претензій до неї не мають.

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

– Був написаний наклеп на музей, – пояснює директорка ветеранам. – Наклеп!.. Подача історії… значить… посли тут руского міра… які, ну от… живуть старими стандартами… Звинувачень дуже багато… І найголовніше, що стоїть пам’ятник… Ну… починається з пам’ятника…

Перечитали кілька разів статтю на порталі «Новини ветеранів» і нічого подібного там не знайшли. Немає жодного з наративів, якими апелює Наталія Білан. Окрім пам’ятника, звичайно. Судячи з усього, статті вона не читала. Можливо, їй хтось переповів зміст у надто вільній інтерпретації. А може то була зовсім інша стаття, до якої портал не має жодного відношення. У будь-якому випадку, те, що в публікації використані коментарі декого із присутніх ветеранів, їй точно невідомо!

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

– Ветерани відчули на собі російське ставлення до України, – переконаний колишній військовослужбовець ЗСУ Максим Вареник. – Ветеранам боляче бачити російські сліди в Україні. А директорка, я думаю, не бажає займатися цим питанням. Не знаю з яких причин. Мабуть тому, що їй просто не хочеться цього робити…

На певному етапі спілкування команда музейників підсилюється чоловіком, який своєю поведінкою нагадує міського божевільного. Він волає: «Брехуни! Зробили нас злочинцями!» Насправді це науковий співробітник Сергій Макаренко, який договорився до того, що під Полтавою воювали лише московити зі шведами, а українців тут узагалі не було… Директорка Наталія Білан, усвідомлюючи, що така «допомога» не принесе нічого, окрім шкоди, відправляє наукового співробітника подалі від гостей…

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

Що б не стверджували музейники, але нашу групу не полишає враження того, що цим людям в окремо взятому місці вдалося надійно зберегти шматочок радянського минулого, відчуття власної меншовартості, відданість «старшому брату» та його «ісконной» історії. На новітньому стенді, виготовленому на державні кошти, ще й досі використовується словосполучення «малоросійський народ». Петро в експозиції підписаний не катом України, а «премудрим героєм». А ще активно цитується промова: «…только бы жила россия во блаженстве и славе…» Чи не те саме зараз сповідують московити, виправдовуючи вторгнення в Україну? Такий ось суто імперський чи то суто радянський підхід до конкретної історичної події! І виникає сумнів, чи дійсно ми потрапили до українського музею?

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого

– Ось ми бачимо приклад того, для чого ми сюди прийшли, – говорить нам керівник Громадської спілки «БАЗУКА» Тарас Лелюх, стоячи перед портретом петровського прихвосня й коменданта полтавської фортеці. – Напис «келін» російською мовою. І дивіться, що про нього написано: «комендант Полтави». А потрібно показувати, що це була людина, яка вбивала українців, яка сприяла поневоленню нашої країни. Дуже важливо, як усе організовано та як воно висвітлюється… Російська культура – це ніяка не культура! Це – засіб поневолення, за допомогою якого вони творять свою імперську політику!

Тяжко усвідомлювати, що все це відбувається на одинадцятому році кровопролитної війни саме з тими, чиї символи так уперто оберігають музейники. А ще під час розмови виявляється, що одіозні пам’ятки в центрі Полтави також знаходяться на балансі цього музею. І їх також не можна надалі лишати в публічному просторі!

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого


– У полтавському міському просторі є три пам’ятники, присвячені перемозі московитів у полтавській битві та петру першому, – розповів Олег Пустовгар, представник Інституту національної пам’яті. – Це пам’ятник слави, але я акцентую на тому, що це – слава «рускому оружию». Другий – пам’ятник на місці відпочинку петра першого. І третій пам’ятник – коменданту полтавської фортеці олексію келіну, московиту. Їх необхідно усунути з міського публічного простору шляхом переміщення до кластеру російської монументальної пропаганди, який, на мою думку, має бути створений на території музею-заповідника «Поле полтавської битви».

Полтавський музей зберігає символи колоніального минулого


Але ж протягом багатьох років і навіть десятиліть ніяк не вдається позбутися кам’яного ідола перед фасадом музею. А для того, щоб зникли з поля зору ці значно масивніші та набагато шкідливіші для психіки здорової людини монументи, скільки часу ще потрібно? Навіть страшно собі уявити!..

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».   

Поділитися: