Зрив реформи харчування в Збройних Силах України: хронологія подій

30 березня 2020 року Верховна Рада України підтримала законопроєкт №3254 про забезпечення безперервного харчування військових Збройних Сил України.

У пояснювальній записці до документу йде мова, що Товариство з обмеженою відповідальністю “ПОНТЕМ.УА” відмовилося надавати послуги з харчування в регіонах України у зв’язку з поширенням коронавірусу COVID-19.

Ситуація викликала загрозу для харчування особового складу Збройних Сил України.

Але ознайомимо з усією хронологією подій.

У березні 2017 року, стало відомо, що Збройні Сили України за 3 роки мають перейти на нову систему харчування за каталогом продуктів.

Відповідно до цього рішення в Збройних Силах збільшено раціон харчування з 32 позицій до 406. Зокрема додано свіжі овочі та фрукти, та такі позиції як кава.

Ще один важливий елементів реформи – Міністерство оборони України поступово буде відмовлятися від фірм аутсорсерів, що готують їжу для військовослужбовців, та військові частини самі найматимуть кухарів для приготування їжі.

Як і планувалось, у 2017-у році на нову систему харчування перейшло 23 військові частини та установи, що склало 20% від усього особового складу Збройних Сил України.

Наступного 2018 року на нову систему харчування перейшло ще близько півсотні військових частин та установ Збройних Сил України.

Серед підрозділів які у 2017 році перейшли на нову систему харчування:

– Академія сухопутних військ ім. Сагайдачного у Львові

– Військовий інститут телекомунікації та інформатизації

– 199 Навчальний центр ВДВ

– 184 Навчальний центр Сухопутних військ

– 142 Навчальний центр ССО

– Західна військово-морська база

– Військовий ліцей м. Боярка

– Київський військовий ліцей ім. І. Богуна

– Національний військово-медичний клінічний центр «Головний військовий клінічний госпіталь»

– 8 окремий полк ССО

– 140 центр ССО

– 19 ракетна бригада

У 2018 році на нову систему харчування за каталогом планово перейшли:

– всі Навчальні центри ЗСУ

– всі підрозділи Десантно-штурмових військ та морської піхоти

– більшість частин Сухопутних військ

У 2019 році планувалось завершити перевести на нову систему харчування весь особовий склад Збройних Сил.

Під час періоду переходу на нову систему харчування одночасно працювало дві системи – харчування через послуги аутсорсерів (стара система харчування) та безпосередньо коли їжу готували у військових частинах.

В першому випадку Міністерство оборони України замовляло послуги з надання харчування військовим частинам, у другому – оборонне відомство здійснює придбання продуктів харчування за каталогом та вже з них самостійно готувало їжу для військовослужбовців.

Після зміни політичного керівництва країни та призначенням нового Начальника Генерального штабу ЗС України генерал-лейтенанта Руслана Хомчака, у липні 2019-го року в листі до тогочасного Міністра оборони України Степана Полторака він підтвердив наміри про перехід ЗС України на нову систему харчування, але висловив прохання дещо відтермінувати його через ряд проблемних питань.

 

На фото: Лист Хомчака Міністру оборони України Степану Полтораку ( Facebook/Діана Петреня )

Проблемні питання стосувались завершення ряду робіт, як то поставка необхідно обладнання для їдалень вже після терміну впровадження нової системи харчування для всіх Збройних Сил України.

Терміни змістились до 31 жовтня 2019 року для Навчальних центрів Повітряних Сил, частин ДШВ, ВМС України, а також низці інших частин. Та до 30 листопада 2019 року мали перейти решта підрозіділів, серед яких авіаційні частини ЗСУ, зенітно-ракетних військ та радіотехнічних військ.

У липні 2019-го року суддя окружного адміністративного суду міста Києва (ОСАК) Мазур зупинила дію наказу Міністерства оборони щодо переходу військових частин на харчування за новою системою у 2019 році №90 за позовом одного з постачальників Міністерства оборони України фізичної особи підприємеця Алли Богдан.

На думку заявника, наказ Міноборони «Про перехід військових частин (установ, закладів) Збройних Сил України на систему продовольчого забезпечення із застосування каталогу продуктів харчування у 2019 році» №90 від 03.04.2019 за своєю правовою природою є регуляторним актом, що був прийнятий із порушення процедури визначеної законодавством.

Разом із позовною заявою, позивач подала заяву про забезпечення адміністративного позову, шляхом зупинення дії наказу до набрання рішенням законної сили.

Міністерство оборони України майже одразу оскаржило рішення суду, засідання якого не одноразово відтерміновувалось, серед причин були і такі як наприклад відпустка судді.

Аби розблокувати процес переходу в Міністерстві оборони у вересні було підготовлено розпорядження Міністра оборони про початок процедури закупівлі продуктів харчування, що була видана через декілька місяців та дала старт процесу. Відповідні тендери було успішно проведені.

Станом на грудень 2019 року судові тяганини по призупиненню дії Наказу №90 по переходу на нову систему харчування, все ще продовжувались, лише 11 грудня Шостий апеляційний адміністративний суд скасував ухвали, які призупиняли дію наказу про перехід на реформовану систему харчування,  та 21 січня 2020 року мав розпочати розглядати справу по суті.

Оскільки процес переходу решти військових частин на нову систему харчування був призупинений, а дії договорів на поставку послуг з харчування завершувалася впродовж березня 2020 року, то в Міністерстві оборони України було прийнято рішення провести нові тендери з аутсорсерами де за класичною схемою розподілу військових частин за територіальним принципом було проведено чотири великих тендери. Кожен з яких стосувався забезпечення харчуванням військовослужбовців частин, які не перейшли на нову систему харчування.

В результаті торгів, три з чотирьох тендерів виграло Товариство з обмеженою відповідальністю “ПОНТЕМ.УА” (один з них через скаргу було скасовано), а один з торгів не відбувся.

Оскільки новий аутсорсер до цього не здійснював харчування у виграних частинах, а передача обладнання чи встановлення нового мало зайняти час, а також низку інших бюрократичних процедур між старим та новим аутсорсером, останній вирішив відмовитися від тендеру у зв’язку з форсмажорними обставинами, які були викликані поширенням коронавірусу COVID-19 на території України.

Тому Верховна Рада в екстреному порядку була вимушена прийняти зміни до державного бюджету аби уникнути колапсу з харчуванням Збройних Сил України. Ці зміни дозволили працювати старим аутсорсерам та надавати послуги з харчування армійців через продовження дій наявних договорів.

Окрім такого варіанту розглядався також через забезпечення харчуванням ЗСУ на безоплатній основі від обласних рад та Київської державної адміністрації:

 

На фото: Харчування військових частин силами обласних рад  ( Facebook/Діана Петреня )

Вони мали б забезпечити військові частини продуктами харчування та персоналом для приготування їжі у разі такої потреби.

В коментарі для Українського мілітарного порталу колишній керівник проекту реформи системи харчування ЗСУ Діана Петреня розказала, що такої ситуації можна було б уникнути у разі якби:

  1. після судового позову було оперативно підписано розпорядження Міністра оборони України про початок закупівель продуктів харчування за новою системою харчування для всіх Збройних Сил України
  2. з боку Генерального штабу ЗСУ та Начальника Генерального штабу ЗСУ не було блокування процесу по включенню у штатний розпис частин як військових кухарів, так і цивільного персоналу, що має забезпечувати харчування у пункті постійної дислокації.

Якби ці дії були вчасно виконані, то у березні 2020 року військові частини вже би мали штатних кухарів, а Міністерство оборони продукти харчування на складах для забезпечення підрозділів необхідним за каталогом позиціями.

Серед останніх прикладів зриву реформи можемо побачити у матеріалі від інформаційної агенції АрміяInform “У військовому містечку в Одесі відкрилася солдатська їдальня” за 25 березня 2020 року, де у столовій після реконструкції військові харчуються за старою системою.

 

На фото: Харчування у відкритій їдальні в Одесі ( АрміяInform )