Вилучення приватного автомобіля для потреб ЗСУ в умовах Воєнного стану

    В умовах “Воєнного стану” можливе здійснення військовим командуванням примусове відчуження (реквізиція) майна (в тому числі і автомобіля), що перебуває у приватній власності громадян України, відповідно до ст.41 Конституції України, ст.353 Цивільного кодексу України, ст.8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” (ВВР, 2021, № 41, ст.339 – введено в дію з 01.01.2022) та ст.3 Закону України “Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану” (від 17.05.2012 р., № 4765-VI).

 

 

Діючим законодавством передбачені ЧОТИРИ обов’язкові умови вилучення майна, яке перебуває у приватній власності для потреб ЗСУ в умовах Воєнного стану:


1) відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості. Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст.1 та 9 Закону України від 17.05.2012 р., № 4765-VI).


2) Рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст.3 ЗУ “Про правовий режим воєнного стану”) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях бойового зіткнення (ст.4 Закону №4765). 

 

Примітка: Начальник патруля, старший вартовий, командир загону територіальної оборони, тощо, не наділені таким правом.


3) Реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо (ст.7 Закону України №4765). 

 

4) Перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст.8 Закону України №4765).


   Українська влада не ставить за мету тотальне позбавлення майна українців. Подібне можливо лише у виняткових випадках.


  Наміри осіб по вилученню авто з порушенням однієї з чотирьох перелічених умов є незаконними. Такі дії не відображають політичного курсу держави та з боку її службовців вчинятися не можуть.


  Водночас українська держава не в змозі гарантувати належну поведінку членів воєнізованих формувань противника та окремих осіб. За таких умов дії “осіб-ініціаторів” є самовільними, а застосування примусу підпадає під дію Кримінального Кодексу в залежності від обставин скоєного злочину.


  Якщо ситуація із вилученням майна все ж таки мала місце, варто прослідкувати за дотриманням ЧОТИРЬОХ описаних умов. Зокрема ретельну увагу слід приділити оформленню акта “Про примусове відчуження майна”. Примірник акта та висновку про оцінку варто зберігати у себе для отримання компенсації або повернення майна у майбутньому. Після припинення військового стану питання вирішується через військовий комісаріат.

 

Володимир Приходько, НОВА: новини ветеранів АТО/ООС.