Ударні вертольоти для ЗСУ: можливі варіанти

Минулого року Україна і французький гігант Airbus Helicopters підписали угоду про постачання 55 вертольотів (моделей H125, H145 і H225 ) для потреб Нацполіціі, Держприкордонслужби та Нацгвардії. Вартість контракту склала 555 млн євро. Але ЗСУ мають потребу і в ударних вертольотах. Саме про перспективні варіанти для України ударних вертольотів розповідається на сайті milnavigator.com.ua

Ударний вертоліт — військовий вертоліт, який виконує функції штурмовика і здатний вражати цілі на землі.

На сьогоднішній день такий вертоліт має дві основні ролі: забезпечення прямої і точної авіапідтримки наземних військ та знищення бронетехніки.

Ударні вертольоти також використовуються в ролі розвідників.

Озброєння ударних вертольотів може включати в себе ПТРК, високоточні ракети, кулемети, малокаліберні гармати. Деякі оснащуються ракетами класу повітря-повітря, але лише для самооборони.

На сьогоднішній день ринок ударних вертольотів (саме ударних, а не багатоцільових) відзначений такими представниками: американськими McDonnell Douglas AH-64 Apache (до $ 60 млн і більше) і Bell AH-1Z Viper (від $ 30 млн), італійськими Agusta A129 ( турецька аналог T-129 ATAK) Mangusta (до $ 50 млн), південноафриканськими Denel AH-2 Rooivalk ($ 40 млн), японськими Kawasaki OH-1 Ninja ($ 25 млн), китайськими Harbin Z-19 і CAIC WZ-10 ($ 17 млн) , перспективним (на стадії проектування) індійським HAL Light Combat Helicopter (LCH), російськими Мі-28 і Ка-52, франко-німецьким Eurocopter Tiger ($ 40 млн).

Розглядати російські вертольоти, а так само південноафриканські, японські та китайські, думаю, сенсу не має, так само, як і пояснювати чому. У свою чергу, вельми цікаві вертольоти виробництва США, Італії (Туреччини) і, звичайно ж, франко-німецький.

Почнемо з найбільш всім відомого AH-64 Apache. Причому, він не тільки найвідоміший з усіх, але і найдорожчий – до $ 60 млн і більше, за задоволення володіти даними апаратом.

 

Найсучасніша модифікація даних вертольотів на сьогодні це AH-64E Apache “Guardian” з двигуном T700-GE-701D потужністю 2000 к.с, оновленою системою управління польотом і контролем 2 і більше БПЛА. Здатний розвивати швидкість до 300 км / год (максимальна яку вдавалося розвинути 365 км / год) і має дальність польоту до 700 км в залежності від модифікації і комплектації. Вага порожнього вертольота близько 5,1 тонн, максимальна злітна маса від 8 до 10 тонн, в залежності від модифікації. Гранична висота польоту до 6,5 км, в залежності від модифікації і навантаження, оптимальна – 4 км. Основне озброєння: 30 мм M230 Chain Gun з боєзапасом до 1200 пострілів. Має 4 точки підвіски для розміщення додаткового озброєння.

Наступним є його співвітчизник AH-64E Apache – Bell AH-1Z Viper Bell, який є подальшою модернізацією ударних вертольотів AH-1 Super Cobra.

 

Як ви могли помітити “Гадюка” значно дешевше AH-64E Apache. Його “порожня” маса близько 5,5 тонн, а максимальна злітна 8,5 тонн з корисним навантаженням трохи більше 2,5 тонн. Його максимально швидкість 285 км / год (гранична досягнута – 411 км / год), а радіус польоту до 210 км, в залежності від навантаження. Гранична висота польоту – 6,1 км. Основне озброєння: 20-мм триствольна гармата M197 з боєзапасом 750 пострілів. Має 6 точок для розміщення додаткового озброєння.

Італійські ударні вертольоти Agusta A129 Mangusta і їхні ліцензійні копії, турецькі T-129 ATAK, можуть створити і створюють, конкуренцію американцям. Хоча, вони значно легші і менші

 

Маса порожнього Agusta A129 Mangusta 2,5 тонни, а максимальна злітна 4,6 тонни при оптимально допустимою 3,9-4 тонни. Максимальна швидкість польоту 250 км / год, дальність до 560 км, в залежності від навантаження, а гранична висота – 4,7 км. Основне озброєння: 20-мм гармата Giat M621 з боєзапасом 500 пострілів. Має 4 точки підвіски для розміщення додаткового озброєння.

І замикає парад претендентів франко-німецьким Eurocopter Tiger.

 

Його порожня маса 3 тонни, а максимально можлива 6 тонн. Максимальна швидкість польоту 278 км / год (гранично досягнута 322 км / год), дальність польоту до 800 км в залежності від навантаження, а гранична висота польоту – 4 км. Основне озброєння: 30-мм гармата Giat AM-30781 з боєзапасом 450 пострілів. Має 4 точки підвіски для розміщення додаткового озброєння.

Власне, ось такі варіанти, по-своєму кожен має свої переваги і недоліки. Але, той факт, що з вуст міністра оборони свого часу прозвучало назва AH-64E Apache, а президент говорив про ударні вертольоти Airbus Helicopters, говорить про те, що якщо закупівлі обновки для парку вертольотів ЗСУ і обговорюється, то розглядаються вельми різноманітні моделі. На який саме зупиняться – покаже час.