У 2023 році може з’явитися новий судноплавний канал «Стамбул»

Нова водна артерія пройде з Мармурового моря в Чорне паралельно протоці Босфор. Довжина нового каналу складе близько 43 км, з глибиною в 25 метрів і шириною в 150 м. (До речі кажучи, осадка атомних авіаносців ВМС США типу «Німіц» становить 11,3 метра) Проект обійдеться турецької скарбниці в 10 мільярдів доларів і запрацює до 100-ої річниці заснування Турецької республіки. Анкара давно виношувала ідею такої судноплавної артерії і схоже, що ідея може стати реальністю.

Запуск каналу «Стамбул» повністю змінить військову і політичну ситуацію в Чорноморському регіоні, на Кавказі і в Південно-східній Європі, включаючи Україну. 

Справа в тому, що канал повністю поховає, горезвісну конвенцію Монтре, яка сьогодні дозволяє Росії домінувати в Чорному морі. Укладений в 1936 договір (названий по імені міста в Швейцарії, де відбулося його підписання), він серйозно обмежує можливості проходу через Босфор і час перебування в Чорному морі військових кораблів країн, які не є чорноморськими країнами. Термін перебування кораблів ВМС нечорноморських країн становить 21 добу, а загальний тоннаж не має перевищувати 45 тисяч тонн. Саме тому, сьогодні есмінці і крейсери США не можуть перебувати на постійній основі в Чорному морі.

Із запуском каналу конвенція Монтре фактично скасовується, про що і повідомив Реджеп Ердоган в інтерв’ю CNN-Turk TV:

«Ми розглядаємо« Канал Стамбул »як альтернативу Босфору. У нього немає ніякого зв’язку з Монтре. Канал буде працювати як водна артерія Туреччини », – підкреслив Ердоган.

Після запуску каналу, США зможуть ввести в Чорне море необмежену кількість своїх кораблів – хоч весь 6-ий флот із Середземномор’я. Якби у Вашингтона була така можливість в 2008 (агресія Москви проти Грузії) та в 2014 (окупація Росією Криму) – як би повернулася ситуація в регіоні…

Однак, краще хоча б в 2023, ніж ніколи. Ще в 2016 році, коли про проект Ердогана вже заговорили щосили, тодішній командувач 6-м флотом віце-адмірал Джеймс Фогго раптово заявив, що, на його думку, «тривалість патрулювання американських бойових кораблів в Чорному морі може бути збільшена приблизно до чотирьох місяців» . Більш того: «Якщо виклики в цьому регіоні стануть більш терміновими», то, вважає адмірал, можливо нарощування біля берегів Росії і загальної чисельності таких кораблів.

Можна згадати, що відносини між Вашингтоном і Анкарою сьогодні як ніколи прохолодні і натягнуті, але за три роки все може змінитися. Тим більше, що, зіткнувшись з Росією в Сирії в лютому-2020 Туреччина миттєво згадала, про те, що вона член НАТО і звернулася до Америки із запитом про допомогу – в тому числі про розміщення на своїй території протиракетних комплексів «Patriot». У свою чергу, США провели штабні навчання, за сценарієм яких, наносився у відповідь ядерний удар по Росії, після того як та застосувала ядерну зброю проти неназваної країни НАТО.

В принципі, ВМС Туреччини за багатьма параметрами (наприклад, підводні човни) вже сьогодні перевершують Чорноморський флот РФ. Однак, основні сили турецького флоту знаходяться в Середземномор’ї. Тому для НАТО присутність флоту США в Чорному морі залишається важливою необхідністю для стримування агресивних планів Москви.

Для України канал, серед іншого, робить набагато реальнішим альтернативні поставки газу і нафти. За умови, що Київ нарешті займеться будівництвом терміналів і інших потужностей для прийому СПГ і нафти в Одесі, розмови, про що йдуть вже не перше десятиліття.

Справа в тому, що однією з перешкод для проекту якраз і є проблемність проводки супертанкерів і газовозів LNG, через Босфор з його небезпечними течіями, 12 різкими поворотами, з якими насилу справляються навіть досвідчені лоцмани і насиченим судноплавним трафіком. Введення в дію каналу «Стамбул» усуне цю проблему. Власне, економічний сенс проекту полягає в тому, щоб розвантажити протоку Босфор, переповнену вантажними та іншими судами, а в ідеалі – взагалі припинити по ньому рух кораблів. Каналом зможуть вільно пересуватися в Чорне море і назад супертанкери з нафтою, газовози та інші найбільші кораблі.