Туреччина нарошує виробництво важких БПЛА Bayraktar Akıncı: на що може розраховувати Україна

  У 2018 році турецька авіабудівна компанія Baykar вперше представила свій перспективний проект важкого розвідувально-ударного безпілотника Bayraktar Akıncı. У грудні 2019-го дослідний БПЛА цього типу вперше піднявся у повітря, і до літа цього року тривали льотні випробування. 29 серпня 2021 року відбулася урочиста церемонія взяття на озброєння першого безпілотного комплексу. Зараз компанія-розробник освоює повномасштабне виробництво нової техніки та готується до отримання замовлень.

 

  Метою проекту Akıncı було створення нового БПЛА з розвідувально-ударними можливостями, що відрізняється підвищеними льотно-технічними характеристиками та зростанням корисного навантаження. Крім того, у проекті передбачалося скорочення кількості та частки імпортних комплектуючих до мінімально необхідної. На ранніх етапах планували обійтися тільки виробами турецького виробництва, але все одно довелося шукати іноземних партнерів.

 

  Bayraktar Akıncı TIHA є літальним апаратом звичайної аеродинамічної схеми з крилом-чайкою невеликої стріловидності. У зламах крила розміщуються гондоли двигунів. Хвостове оперення традиційне, зі стрілоподібним стабілізатором та кілем. Конструкція БПЛА дозволяє розміщувати цільове обладнання та озброєння всередині фюзеляжу та на зовнішній підвісці під крилом. У конструкції планера широко використовуються композитні матеріали.

 

  Перший варіант проекту пропонував використання турбодизельних двигунів турецького виробництва, але вони показували недостатні технічні характеристики. У зв’язку з цим у 2018-19 рр. Baykar розпочала співпрацю з українською компанією «Івченко-Прогрес», що запропонувала турбогвинтові двигуни АІ-450Т. Вони мають злітну потужність 450 л. (не більше 350 к.с. при тривалій роботі) і використовуються разом із п’ятилопатевими гвинтами постійних обертів.

 

  Довжина Bayraktar Akıncı TIHA сягає 12,2 м, розмах крила – 20 м. Максимальна злітна маса – 5,5 т. З них корисне навантаження становить близько 1350 кг. Всередині планера може встановлюватись апаратура масою до 450 кг; під крилом може бути розміщено до 900 кг зброї. БПЛА розвиває максимальну швидкість 360 км/год., і має крейсерську швидкість 240 км/год. Дальність польоту становить 7500 км, а його тривалість становить 24 години. Ударний безпілотник може піднятися на висоту 12 км.

 

  Для пошуку цілей та застосування озброєнь використовуються оптико-електронна «куля» та РЛС. Також застосовано сучасну цифрову систему управління, як стверджується, з елементами штучного інтелекту. За даними розробника, вся авіоніка нового БПЛА має турецьке походження. Akıncı має шість точок підвіски під фюзеляжем та крилом, на яких можуть розміщуватися ракети та бомби, що перебувають на озброєнні ВПС Туреччини.

 

  Перші повідомлення про проект Akıncı у 2018 р. проілюстрували фотографією зі складального цеху. На ній був зображений фюзеляж першого БПЛА на тлі апаратів попередньої моделі TB2, що збираються. Як стало відомо пізніше, перший безпілотник нової моделі отримав робоче позначення PT-1. Складання цієї машини завершилося в 2019 р., після чого її передали на наземні та льотні випробування.

 

  У 2019-20 рр. Baykar збудувала ще два дослідні зразки. Вироби PT-2 і PT-3 допустили до тестових польотів у 2020 р. Наскільки ці машини були схожі на перший прототип, невідомо. Можна припустити, що їх будували за доопрацьованим проектом, зміненим з урахуванням досвіду розробки та випробувань попереднього PT-1. Крім того, другий або третій прототип міг стати еталоном для серії.

 

  На сьогодні ВПС Туреччини видали компанії-розробнику замовлення на серійне виробництво та постачання нових Bayraktar Akıncı. Обсяги та вартість цієї угоди залишаються невідомими, але її виконання вже розпочалося.

 

  Так, минулого року компанія Baykar розпочала будівництво першого серійного БПЛА з номером S-1. У травні 2021 р. цей апарат уперше піднявся у повітря. Після нетривалих заводських випробувань його передали замовнику. 29 серпня S-1 прийняли на озброєння, чим офіційно дали старт експлуатації нових Akıncı.

 

  Згідно з останніми повідомленнями, на стадії заводських випробувань вже знаходяться серійні БПЛА S-2 та S-3. Другий апарат серії літає з кінця вересня, а третій піднявся у повітря в середині жовтня. Протягом найближчих тижнів або місяців вони пройдуть усі необхідні перевірки та будуть передані замовнику. Очевидно, на цьому серійне виробництво не закінчиться, і в найближчому майбутньому на льотні випробування вийдуть нові зразки.

 

  Як повідомляється, виробництво нової техніки та компонентів для неї здійснюється здебільшого силами турецьких підприємств. Зокрема, вся бортова електроніка має місцеве походження – на відміну БПЛА TB2, випуск якого нещодавно опинився під загрозою. Також зберігається залежність від імпортних двигунів.

 

  Однак, незважаючи на всі зусилля, турецькій промисловості поки не вдалося розробити авіаційний двигун з потрібними параметрами. У зв’язку з цим дослідні та серійні Akıncı поки що комплектуються силовою установкою українського виробництва. Більше того, така ситуація зберігатиметься протягом кількох наступних років.

 

  Наприкінці жовтня Запорізьке мотобудівне КБ «Прогрес» ім. Івченко замовило у компанії «Мотор Січ» комплектуючі для виготовлення 30 двигунів АІ-450Т. Вироби загальною вартістю понад 7 млн. дол. США мають передати до кінця 2022 р. Таким чином, компанія Baykar отримає можливість побудувати ще щонайменше 15 БПЛА, або меншу кількість, але зі створенням складського запасу двигунів.

 

  Загалом поки що компанія Baykar будує нові БПЛА тільки для ВПС Туреччини, причому точні потреби турецької армії в такій техніці невідомі. Існуючі угоди з Україною показують, що найближчими роками може бути побудовано до 22 серійних БПЛА, включаючи три вже готові. Залежно від темпів виробництва, їх збудують не раніше 2023-24 років. – і за відсутності проблем із постачанням українських комплектуючих.

 

  Профільні турецькі видання пишуть, що нині ми переживаємо період значного нарощування співпраці українського та турецького ВПК. Зважаючи на нагальну зацікавленість обох сторін, цей союз виглядає довгостроковим, а відтак, Україна може розраховувати на відповідні «дивіденди» з боку партнера за постачання критично важливих комплектуючих. За чутками, з 2022 року згадані БПЛА можуть почати виробляти і в Україні з прицілом під використання в зоні ООС.

 

  Як відомо, сьогодні на озброєнні у ЗСУ є 12 турецьких безпілотників. За словами військового експерта Олега Жданова, наступного року їх може стати більше.

 

  “Крім того, на наступний рік в Україні заплановано серійне виробництво безпілотників нового покоління Bayraktar Akıncı, які ще потужніші. Але ЗСУ потрібно не тільки нарощувати кількість цих БПЛА, а й активно застосовувати їх на фронті. Головнокомандувач повинен віддати відповідний наказ. У нас щодня на Донбасі гинуть солдати, на озброєнні у яких, в більшості випадків, лише автомати. Чому ми не подавляємо вогневі точки противника сучасними засобами, які у нас є? Тому що сьогодні президент каже: “Потрібно перестати стріляти”. І ми не стріляємо, і ми отримуємо все більше загиблих і поранених”, – говорить Жданов.

 

  Експерт спрогнозував, що саме ударні безпілотники могли б сприяти “бліцкригу” ЗСУ на Донбасі й нищівній перемозі України над ворогом.

 

  “Теоретично застосування Україною” карабахського сценарію “можливе, але практично сьогодні це малоймовірно”, – переконаний Жданов.

 

Андрій Артюх, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”.