Скільки коштує «нульовий» квиток для учасників та ветеранів АТО/ООС?

Як відомо, держава надала учасникам бойових дій чималі пільги, які не тільки засвідчують повагу до тих, хто захищає Батьківщину, але й мають полегшити життя їм та їхнім родинам. Сьогодні, коли мільйони українських сімей буквально щодня виживають, заощаджуючи на всьому, це дуже важливо. Втім, як доводить практика, скористатися цими преференціями учасники АТО/ООС можуть не завжди…

 

Ситуація з формальним декларуванням права на пільги і,  в той же час,  неможливість сповна скористатися ними в реальному житті, що з байдужості чиновників трапляється дуже часто, породжує невдоволення колишніх фронтовиків. Не виключенням є і Полтавщина, де останнім часом учасники АТО/ООС активно вимагають реалізації свого права на безплатний проїзд у транспорті у міжобласних і міжміських маршрутах. Зокрема, наполягаючи на тому, щоб їм, як і їхнім побратимам в інших областях, в касах автовокзалів видавали так звані «нульові» квитки.

Ця тема для Полтавської області, як кажуть, вже з довгою бородою, адже через правові колізії та вільне трактування перевізниками законного права учасників бойових дій на безплатний проїзд, скористатися ним вдається не завжди. Річ в тому, що учасники бойових дій в Полтавській області мають купувати власним коштом квитки у касах автовокзалів, а після поїздки здавати їх до органів соціального захисту і чекати поки їм повернуть гроші. Отримання компенсації може розтягнутися на кілька місяців.  

 

Ситуація загострилася після того, як в країні запровадили карантин і чимало  фронтовиків втратили роботу, відповідно, і зарплату. Тож придбати квитки власним коштом можуть не завжди. Тому пригадали, що в інших регіонах уже давно для учасників бойових дій, які користуються правом безплатного проїзду на міжобласних та міжміських маршрутах, існує так званий «нульовий» квиток. Тобто, в касах вокзалів за наявності посвідчення учасника бойових дій фронтовикам безплатно видають квиток на поїздку. І жодних тобі потім принизливих митарств по чиновницьких кабінетах з проханням повернути плату за проїзд…

«Нульового» квитка, попри доцільність його введення, як свідчить досвід інших областей, на Полтавщині й досі не запровадили в життя. Причин, кажуть в Полтавській ОДА, багато. Головні – уряд не прийняв загальнодержавної програми, яка б конкретно врегульовувала порядок безплатного перевезення пільгових категорій, і відмова приватних перевізників від введення «нульового» квитка, бо вони побоюються, що ніхто їм не компенсуватиме плату за перевезення, зокрема, учасників бойових дій. Ситуацію на тлі протестів учасників АТО/ООС раз ураз розглядали в Полтавській ОДА, але рішення, яке б задовольняло всі сторони, не знаходили.

 Директор департаменту соціального захисту населення Полтавської ОДА Людмила Корнієнко в своєму коментарі  для «НОВА» стосовно патової ситуації з введенням в регіоні «нульового» квитка, зазначила, що проблема справді існує. І стосується вона не тільки учасників бойових дій, але й інших пільгових категорій населення – таких на Полтавщині десять, які мають право на безплатний проїзд на міжобласних та міжміських маршрутах.

 

– На сьогодні найголовніше питання – виплата компенсацій і врегулювання безплатного перевезення на міжобласних та міжміських маршрутах протяжністю понад 50 кілометрів. Це питання має врегульовуватися на рівні міністерства інфраструктури, бо саме вони є замовниками вказаних рейсів, – зазначила Л. Корнієнко. – Тому, поки питання з «нульовими» квитками не вирішено, на Полтавщині прийняли обласну програму щодо компенсації вартості квитків на проїзд 10 пільговим категоріям. У тому числі, і учасникам АТО/ООС. Цього року на це в обласному бюджеті передбачено 3 мільйони 300 тисяч гривень…

Однак, зазначають в Полтавській ОДА, час спливає і наприкінці 2020 року ця програма закінчується.

– Чи може статися так, що виникне умовний розрив: коли перестане діяти обласна програма щодо компенсації полтавцям – а таких на Полтавщині 130 тисяч, пільгових перевезень, а уряд так і не ухвалить «свою» програму, і учасники бойових дій взагалі не зможуть їздити безплатно?

«Ні, такого не станеться, – запевняє Л. Корнієнко. – У разі такої ситуації обласна влада продовжить дію вже існуючої програми і забезпечить право, зокрема, учасникам бойових дій на безплатний проїзд. Але ми вже и звернулися до Міністерств ветеранів і інфраструктури з тим, щоб вони прискорили розробку такої програми, яка була би єдиною для всіх областей…».

Правда, питання з «нульовим» квитком для фронтовиків на Полтавщині в такому разі й надалі залишиться відкритим. Адже, визнає очільниця департаменту, приватні перевізники активно виступають проти продажу, вірніше, видачі пільговикам такого квитка. І вони певним чином мають рацію, бо урядом не визначено порядок механізму обліку пільгових пасажирів і компенсації за «нульові» квітки. А це прерогатива Міністерств ветеранів і інфраструктури…

3 квітня 2020 року  нас сесії Полтавської облради знову повернулися до обговорення ситуації з пільговими перевезеннями. Депутати зазначали, що попри інформацію з регіонів, уряд так і не спромігся навести лад в цьому важливому питанні, що породжує справедливе невдоволення, зокрема, з боку учасників бойових дій.  Вогонь критики ті необґрунтовано переносять на регіональну владу, хоча варто спитати за безлад в ситуації з перевезеннями пільгових категорій з центральної влади.  Обговорення закінчилося тим, що депутати прийняли звернення до Міністерства у справах ветеранів України, Міністерства інфраструктури України щодо розроблення загальнодержавної програми компенсації за проїзд пільгових категорій громадян.

 

Отже, учасники АТО/ООС Полтавщини, які найактивніше виступають за введення в регіоні «нульового» квитка, тепер сподіваються, що їхній голос таки почують у столиці…

 

Олександр Брусенський, НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС