Мініатюрній вбивчій аргумент винищувачів F-35B Lightning II – фото

Останні події на Близькому Сході, в північній Африці і Закавказзі вкотре доводять просту істину: майбутнє за мініатюризацією авіаційних засобів ураження (АЗУ).  Поступово відходять у минуле громіздкі ракети. Їм на зміну приходить зброя, у якого відносно низька маса бойової частини компенсується високою точністю. У сумі з великою кількістю таких боєприпасів на борту одного літака це дозволяє вирішити якщо не всі, то дуже багато завдань, що стоять перед бойовою авіацією.

 

При наявності досвіду і бажання навіть невеликі АЗУ перетворюються майже в «стратегічну» зброю, здатну серйозно вплинути на результат війни.

 

Найкраще це  розуміють на Заході, який і є свого роду «законодавцем моди» в розробці АЗУ. Чи не найкращою на сьогодні демонстрацією стрімкого розвитку АСП є відносно скромна, на перший погляд, новина, яка залишилася непоміченою більшістю ЗМІ.

 

На початку січня Міністерство оборони Великобританії заявило про укладення угоди з корпорацією MBDA на інтеграцію і серійне постачання крилатих ракет SPEAR3 для винищувачів F-35B Lightning II. Про кількість ракет, яку замовило МО Великобританії, дані відсутні.

 

Однак, виходячи із загальної суми контракту, яка становить 550 мільйонів фунтів стерлінгів (746 мільйонів доларів США), можна звеликою вірогідністю стверджувати, що мова йде про досить велику партію АЗУ. Протягом 18 місяців з моменту підписання угоди почнуться повномасштабні тести SPEAR3, із використанням в якості носія Eurofighter. Початок серійних поставок заплановано на 2023 рік.

 

Технічні характеристики SPEAR3:

  • Довжина: 1,8 метрів
  • Діаметр корпусу: 180 міліметрів
  • Маса: близько 100 кілограм
  • Швидкість польоту: висока, дозвукова
  • Дальність: 140 кілометрів
  • Двигун: турбореактивний Hamilton Sundstrand TJ-150
  • Система наведення: багатоканальна голівка самонаведення, що включає систему радарного наведення міліметрового діапазону, інфрачервоний і лазерний напівактивний канали, а також инерциально-супутникову систему наведення
  • Носії: винищувачі F-35 і Eurofighter Typhoon.

 

Можливості ракети теоретично дозволяють з високою ефективністю використовувати її практично проти всіх можливих цілей: стаціонарних, рухомих, наземних і морських.

 

Відразу потрібно зауважити, що на роль повноцінної заміни звичайних протикорабельних ракет повітряного базування виріб все ж не тягне: для боротьби з великими кораблями у неї занадто «скромна» бойова частина.

 

Однак і тут є і свої «плюси». Завдяки малим розмірам один F-35B теоретично може взяти на завдання до восьми таких боєприпасів: по чотири на один відсік. Що стосується Eurofighter Typhoon, то він зможе брати до шістнадцяти таких ракет, що є досить вагомим аргументом.

 

Але найбільший інтерес представляє саме F-35B. І причин тут кілька. По-перше, внутрішнє розміщення ракет SPEAR3 дозволяє літаку зберігати свою малопомітність до повної міри. По-друге, новий британський авіаносець Queen Elizabeth з палубними F-35B готується до свого першого бойового походу, який відбудеться вже в цьому році. Це другий корабель такого класу і більше британці будувати не збираються. Авіаносець Prince of Wales ввели в експлуатацію в минулому році. Від класичних авіаносців їх відрізняється відсутність катапульт та аерофінішерів.

 

Кожен такий корабель здатен розмістити у себе до 40 літаків. Навіть з огляду на відносно невеликий бойовий радіус F-35B, який становить приблизно 930 кілометрів (а у F-35C – 1200 кілометрів), виходить досить серйозна авіагрупа.

 

Швидше за все, SPEAR3 може дати бойовій авіації NATO ще більш високі можливості за рахунок більшої дальності та варіативності застосування даного боєприпаса.