Країни ЄС спільно розробляють новітній бойовий БПЛА (ФОТО)

Всі конфлікти останніх років супроводжувалися використанням безпілотної авіації. При цьому інтенсивність її застосування і спектр вирішуваних завдань постійно зростають.

 

Довгі роки лідером в галузі використання і виробництва БПЛА, особливо розвідувальних і ударних, залишаються Сполучені Штати. Значних успіхів досяг Ізраїль, і, як показала війна в Нагірному Карабасі, Туреччина. В ЄС вирішили не відставати від трендів, і з другої половини 2010-х років активно розробляють власний великий ударно-розвідувальний безпілотник Еurodrone в рамках програми  European MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System).

 

Розробка перспективного європейського середньовисотного ударно-розвідувального безпілотника тривалої автономності почалася 18 травня 2015 року. Спочатку над проектом працювали три країни: Німеччина, Франція та Італія, пізніше до них приєдналася ще й Іспанія.

 

Читайте також:

 

Наші захисники збили ще один БПЛА рашистів

 

 

У листопаді того ж року управління програмою було передано Європейському агентству з оборонних закупівель OCCAR, а реалізація програми здійснюється за підтримки з боку Європейського оборонного агентства (EDA). Спочатку проект розглядався на перспективу 10 років, з поставками перших апаратів в 2025 році. Але він, вочевидь, виявився занадто амбітним, і терміни його реалізації були порушені: сьогодні перші польоти нового БПЛА відсунуті вже на 2024-2025 роки, а поставка на озброєння – не раніше 2028 року.

 

В програмі створення безпілотника беруть участь три найбільших європейських авіавиробника: компанії Аirbus, Dassault Aviation і Leonardo. За повідомленнями відомої французької газети la Tribune, групою європейських країн вже сформоване замовлення на 21 комплекс Eurodrone MALE, так що загальнe початкове замовлення вже оцінюється в 63 БПЛА.

 

Читайте також:

 

Протиповітряна оборона України планує збити американський військовий БПЛА

 

 

Загальна сума угоди, включаючи витрати на розробку, оцінюється сьогодні в 7,1 млрд євро. Як відзначають в Міноборони Франції, вартість одного комплексу складе 160 мільйонів євро.

 

Ще однією перевагою французи називають менші експлуатаційні витрати. Очікується, що, незважаючи на вдвічі більшу вагу, Еurodrone зможе впевнено конкурувати з американськими апаратами в економічній площині. Годину польоту апарата оцінюють в 3000 євро, тоді як годину польоту американського MQ-9 Reaper – в 4000 євро.

 

А от про бойові характеристики і можливості перспективного європейського ударно-розвідувального безпілотника відомо не так багато. За наявними даними, Еurodrone буде досить потужним літальним аппаратом: довжина – 16 метрів, розмах крила – 26 метрів, максимальна злітна вага – 11 000 кг, маса корисного навантаження – до 2300 кг; заявлена ​​крейсерська швидкість польоту повинна скласти не менше 270 вузлів (500 км / ч), а практична стеля – 13 700 метрів.

 

Читайте також:

 

Розроблений «ударний» БПЛА для роботи в приміщеннях

 

 

Апарат має вирішувати традиційні завдання: ведення розвідки і спостереження, виявлення та супроводження цілей, атака наземних цілей. бла отримає можливість цілодобової роботи в різних погодних умовах. Те, що європейський безпілотник буде більш ніж вдвічі важчим за американський, вже викликало критику з боку політиків, особливо французьких.

 

“Франція з самого початку цього проекту засуджувала проблему «ожиріння» цього апарата через німецькі специфікації. З двома двигунами і вагою в десять тонн цей дрон буде занадто важким, занадто дорогим і, отже, важким для експорту” – заявив голова комітету з оборони та іноземних справ сенату Франції Крістіан Камбон.

 

«Ожиріння» європейського БПЛА пояснює наявність двох турбогвинтових двигунів в хвостовій частині. Вважається, що умова по установці саме двох двигунів була продиктована Німеччиною, яка приділяє велику увагу безпеці польотів: в Берліні розраховують, що така схема зробить апарат більш живучим і надійним, враховуючи майбутню експлуатацію БПЛА над густонаселеними і урбанізованими районами Європи. Однак, з двигунами для свого безпілотника європейці поки не визначилися.

 

Зовні Eurodrone MALE виконаний за традиційною схемою низькоплана з Т-подібним хвостовим оперенням. Безпілотник отримав довгий витягнутий фюзеляж, який ріднить його з американським MQ-9 Reaper; так само він отримає комбіновану оптико-електронну і тепловізійну розвідувально-прицільну станцію в передній частині фюзеляжу.

 

Читайте також:

 

Обстріли тривають: противник почав використовувати БпЛА

 

 

“Eurodrone – це двомоторна конструкція, вибір силової установки для якої нині знаходиться на конкурентній стадії. Система розробляється з використанням повністю цифрової концепції проектування, виробництва і обслуговування (DDMS). Проект є першим у своєму роді в Європі, і тому Eurodrone виступає в якості першопрохідника технологій для значно більшої програми FCAS (система «бойової авіації майбутнього» з БПЛА та літаків нового покоління – ред.).

 

Технологія FCAS буде застосовуватися в існуючих типах літаків, таких як Rafale і Typhoon, оскільки очікується, що вони будуть повністю з нею сумісні… Більш того, очікується взаємодія з іншими засобами НАТО і союзників,, а також сумісні операції з космічними, наземними і морськими силами, що є критично важливими аспектами FCAS. Повна працездатність системи намічена на 2040 рік.

 

При проектуванні і розробці FCAS використовується високоцифровий підхід. Kоманда розробки прагне залучити малі і середні підприємства, стартапи та академічні установи, які можуть пропонувати проривні технології та інновації. Крім того, Airbus Germany розглядає етичний аспект використання штучного інтелекту в системі FCAS на ранній стадії” – повідомило європейське видання AINOnline.

 

Читайте також:

 

ЗСУ закупили партію рушниць для полювання на БПЛА (ФОТО)

 

 

Таким чином, західноєвропейські лідери спільними зусиллями втілюють нині програму, яка здатна не лише запропонувати новий БПЛА з інтеграцією штучного інтелекту, а і в перспективі стати основою принципово нової системи використання авіації. При цьому у потенційного агресора – Росії, подібних розробок немає навіть у проектах. Успіх проекту Eurodrone MALE теоретично забезпечить суттєву перевагу ВПС союзників над будь-яким з потенційних супротивників.

 

Андрій Артюх для “НОВА: новини ветеранів”

 

Нагадаємо: