«Козак-5»: наступне покоління нових українських броньовиків

 В 2016 році на озброєнні Національної гвардії України з’явився новий зразок бронетехніки – спеціалізований бронеавтомобіль «Козак-001», який успішно пройшов весь комплекс державних випробувань. Розробником його є Київське науково-виробниче об’єднання «Практика». Втім, дане підприємство, за словами його керівництва, не збирається зупинятися на досягнутому. Невдовзі після того почалися заводські випробування нового зразка української бронетехніки – бронеавтомобіля «Козак-5».

 Він легше і компактніше машини «Козак-001». Його маса досягає 10 тонн, ширина – 2,3 метра, довжина – трохи більше 6 метрів, висота по корпусу – 2,25 метра. Зовні «Козак-5» дуже нагадує свого попередника, хоча, як стверджують розробники, за технічними характеристиками він більш досконалий і адаптований до вимог військових. Так, зі слів генерального директора об’єднання «Практика», в новому бронеавтомобілі вдалося втілити чимало цікавих нових технічних рішень. Дана розробка була продемонстрована командуванню високомобільних десантних військ Збройних сил України.

 

 Незважаючи на те, що нова розробка не проходила державні випробування, цілком можна припустити, що при тих основних характеристиках, якими володіють бронеавтомобілі «Козак», вона була б успішною. Необхідно відзначити, що перший зразок цієї бронетехніки був представлений ще в 2009 році, під час параду до Дня Незалежності. Машина дебютувала як бойова броньована машина для сил спеціальних операцій. Правда, тоді парадом все і закінчилося, незважаючи на те, що автомобіль досить високо був оцінений силовиками. Примітно, що весь процес розробки і створення першого зразка проводився за рахунок об’єднання «Практика».

 

 Незабаром про розробку «Козака» згадали. Чому це сталося, пояснювати не потрібно: в умовах проведення «антитерористичної операції» на сході України (зокрема, в населених пунктах) застосування важкої військової техніки менш ефективно, ніж легких броньованих автомобілів.

 

 Крім цього, бронеавтомобіль «Козак» є першою броньованою машиною українського виробництва, що захищена від підриву на міні, про що свідчить V-подібне днище. За рахунок даної конструкції вибухова хвиля немов обходить автомобіль з двох сторін.

 

 Таке днище здатне витримати вибух міни до 3 кілограмів у тротиловому еквіваленті, при цьому завдяки каркасному принципу побудови салону екіпаж всередині нього може залишатися неушкодженим. Більш того, подібна конструкція дає можливість змінювати ступінь захисту за рахунок заміни товщини броньованих панелей. Броньоване скло витримує пряме влучання кулі 5,45-міліметрового автомата АК-74 і 7,62-міліметрової гвинтівки СВД. Більш того, даний автомобіль може бути при бажанні оснащений куленепробивним склом, яке здатне витримати калібр і 14,5 міліметра.

 

 Бронеавтомобіль «Козак» зроблений на базі шасі «Івеко» з економічним потужним 4-циліндровим дизельним двигуном, життєвий цикл якого досягає 950 тисяч кілометрів. Шасі має підвищену прохідність, що дуже важливо для ефективного виконання бойових завдань. Про правильність вибору даного шасі свідчить той факт, що попередник «Козака-5», «Козак-001», на протязі кількох років успішно виконує бойові завдання в зоні бойових дій на Донбасі, без нарікань і зауважень по шасі. Бронеавтомобіль може розвивати швидкість до 120 кілометрів на годину.

 

 Якщо говорити про інші технічні характеристики і параметри бронеавтомобіля «Козак», то на ньому традиційно встановлені система навігації, зовнішня камера з інфрачервоним підсвічуванням, камера відеоспостереження, паркувальна камера заднього виду, поворотний прожектор, гучномовний сигнальна установка, система обігріву стекол, лебідка з електроприводом, тахограф, а також системи фильтровентиляции, пожежогасіння силової установки і відсіку десанту, додаткова система підігріву салону і система кондиціонування.

 

 Автомобіль може виконувати завдання перевезення особового складу, «прикриття бронею» під час перестрілок, штурму будинків (для цього обладнується драбиною) тощо. Побудований на шасі автомобіля Ford F-550 4×4, спеціально модифікованого під побудову бронеавтомобіля компанією-офіційним конвертером «Форд Моторз» (посилена передня вісь, гальма та елементи підвіски замінені на більш міцні, встановлені великі колеса 335/80 R20, замінені пари зубчастих передач у мостах).

 

Він був представлений на Міжнародній спеціалізованій виставці «Зброя та безпека – 2016» у розвідувальній і транспортній модифікаціях. Попередній варіант автомобіля – «Козак-001», після того як був узятий на озброєння, пройшов випробування вогнем під час боїв на Сході України. Відтак, сумніватися у тому, що «Козак-5» був би не менш упішним, не доводиться. Це підтвердили відгуки, яке підприємство-виробник отримало від українських військових, які успішно експлуатують автомобіль – говорить начальник відділу розвитку НПО «Практика» Сергій Вілков.

 

 “Ми в основному отримуємо «живі» відгуки про наші автомобілі, за рахунок того, що наш сервіс час від часу виїжджає на місця базування військових. За нашою інформацією, було мінімум 2 випадки, коли «Козаки» брали участь у бойових діях.

 

 Власне, це було те, на шо ці машини і розраховані. Це були раптові обстріли, засідки. Це те, від чого ця машина захищена. І вона свої сильні сторони у цих випадках добре продемонструвала”.

 

 Цілком можна припустити, що вартість одного бронеавтомобіля «Козак-5», (власне, як і його попередника), є досить високою. У вартість готової машини входять витрати на придбання необхідних комплектуючих і роботи. В даний час вибір шасі, які б в повній мірі враховували сучасні реалії і в повній мірі підходили для виконання військових завдань, досить обмежений. Саме з цієї причини вибір був зроблений на користь «Івеко».

 

 Крім цього, для бронювання застосовується сталь фінського виробництва. Вона значно дорожче українських аналогів, але, якщо мова йде про життя людей, співвідношення цінностей необхідно переглядати. До того ж українські бронелисти іноді відрізняються по товщині і нерівномірно броньовані. І ще один важливий момент: щоб машина, захищена бронею, не перетворилася в стоячу мішень через пробиті шини, в машинах передбачені так звані докатки, які монтуються всередину шин, і навіть після виходу всього повітря машина зможе піти з-під обстрілу.

 

 “Це дуже цікавий проект. Він візуально майже не відрізняється від Козака-2М. Ми хотіли зробити машину вагою до 10 тонн, і потім зрозуміли, що оптимальним варіантом для цього є база американського Форд Ф-550.

 

 Зараз питання актуальності цього проекту, воно відкрите. Бо ми паралельно робили ці проекти: Козак-5 та Козак 2М. Доки американці допомагали нам з оптимізацією 5-ої моделі, ми успішно провели тестування власної моделі – 2М. І тепер у нас дві аналогічні моделі, і як з ними бути… це питання обговорюється. Ми вважаємо, що це («Козак-5»-ред.) більшою мірою поліцейський автомобіль, або для спецпідрозділів. Як для КОРДа, наприклад, якщо він, звісно захоче його купувати” – говорить Сергій Вілков.

 

 У 2018 році компанія-виробник завершила виконання замовлення для Державної Служби з надзвичайних ситуацій України та передала замовнику 8 броньованих автомобілів «Козак-5».

 

 Спеціальні автомобілі нестимуть службу з розмінування. На відміну від базової, бойової версії «Козак-5», піротехнічний автомобіль має іншу комплектацію: ролет замість задніх дверей, проблискові маячки, пофарбований у білий колір з розпізнавальними знаками піротехнічної служби. Начинка автомобіля також відрізняється, виходячи з його функціонального призначення.

 

 Також відомо, що хоча масове виробництво цих автомобілів не було розпочате, один з екземплярів надійшов на озброєння військових Національної гвардії України, де успішно використовується досі.

 

 Таким чином, фахівці об’єднання «Практика» своїми розробками (не тільки військовими, а й цивільними) довели, що при достатньому фінансуванні здатні протягом короткого періоду часу запустити новий проект у виробництво. Потужностей підприємства цілком достатньо, щоб випускати до кількох десятків «Козаків» щомісяця. Кваліфікованих фахівців тут вистачає, та й досвіду роботи цілком достатньо. Головне, щоб їх розробки виявилися комусь потрібні.

 

Андрій Артюх, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”.

 

Це також цікаво: