Чи отримають ветерани війни пільги на розмитнення автомобілів?

Повний транспортний колапс під час дії карантину переконливо довів актуальність крилатого вислову з роману «Золоте теля»: «Автомобіль – це не розкіш, а засіб пересування!». А для декого це ще й засіб виживання.

 

Розмитнення дорожче самої автівки

 

Попри деяку лібералізацію, проведену два роки тому, розмитнення автомобілів в Україні залишається одним із самих дорогих у світі. І це не дивлячись на те, що за рівнем середньої зарплати наша країна постійно змагається з Молдовою за те, щоб не опинитися на останньому місці у Європі.

Під поняттям «розмитнення» мають на увазі три основних платежі: ввізне мито – до 10% від оціночної вартості автівки, акцизний збір та податок на додану вартість (ПДВ), який складає 20% від суми вартості автомобіля, мита та акцизу. Для автомобілів, що були в експлуатації від 5 до 10 і більше років, а саме такі зазвичай завозять в Україну через їх прийнятну ціну, головним чинником високої вартості розмитнення становить акциз, який розраховується по спеціальній формулі. В її основі – тип двигуна, робочий об’єм циліндрів та вік автівки. Чим він більший, тим більший акциз. Калькулятори, які допомагають розрахувати вартість розмитнення автомобілів, можна легко знайти на відповідних сайтах. До цієї суми варто додати плату за послуги брокера, ціну сертифікації автомобіля в України та власні витрати на поїздку за кордон, оформлення там договору купівлі та перегін автомобіля до місця проживання. Але й це ще не все. Щоб на законних підставах користуватися транспортним засобом, за придбаний за кордоном автомобіль, окрім митних платежів, потрібно сплатити ще й ставку пенсійного збору за першу реєстрацію легкового автомобіля у розмірі від 3% до 5% його вартості.

От і виходить, що розміри усіх платежів інколи виявляються більшими, ніж ціна самого автомобіля. А штрафи за експлуатацію не розмитненого транспортного засобу становлять до 170 000 грн з можливістю його конфіскації. І хоча по Україні досі їздить велика кількість автівок на «євробляхах», а поліція з різних причин поки заплющує на це очі, охочих ризикувати стає все менше, а більшає тих, хто бажає придбати й розмитнити недорогий і якісний автомобіль із-за кордону.

 

 

Мінветеранів виступило з ініціативою

 

Минулого тижня Міністерство у справах ветеранів України створило робочу групу з питань запровадження пільгового ввезення транспортних засобів на митну територію України для ветеранів війни. Інформація про підписання міністром відповідного наказу №80 від 22  квітня 2020 року з’явилася на офіційному сайті Мінветеранів у п’ятницю. До її складу увійшли представники ветеранських громадських організацій та фахівці міністерства, а очолив робочу групу заступник міністра Олексій Ілляшенко. Група провела перше засідання і прийняла рішення розпочати підготовку концепції законопроекту, який би забезпечив ветеранів додатковими можливостями для організації власної справи, гарантував соціальну справедливість та сприяв гармонізації стосунків між суспільством і ветеранами.

«Сьогодні питання розмитнення авто сприймається суспільством лише як чергова пільга від держави. Ми ж в майбутньому законопроекті плануємо піти далі, і створити можливості для пільгової купівлі ветераном якісних авто для ведення власної справи. По-перше, це – стимулюватиме їх до відкриття малого бізнесу. По-друге, сприятиме наповнення державного та місцевих бюджетів, а не стане додатковим фінансовим тягарем для держави», – заявив на засіданні Олексій Ілляшенко.

Робоча група запросила ветеранів долучитися до обговорення концепції майбутнього законопроекту та направляти свої пропозиції на електронну пошту: dsiv@ukr.net

 

 

Такі ініціативи вже були

 

Учасники АТО/ООС в цілому вітають цю ініціативу, але згадують, що такі ініціативи вже були і ні до чого вони так і не привели. Нажаль, це не песимізм, а лише констатація фактів.

«Я згадую, як у серпні 2015 року були повідомлення про прес-конференцію представника Головного управління по роботі з особовим складом Національної гвардії України, на яких він повідомив про законодавчі ініціативи стосовно дозволу учасникам АТО однократно провозити на територію України автомобіль без сплати митних зборів, що дозволяло удвічі зменшити його вартість. Ми тоді в це повірили. Але далі обіцянки справа не рушила. Я довго чекав – але так і не дочекався. Нещодавно придбав 20-річний автомобіль, який мені був вкрай потрібен, за досить великі гроші», – розповів інвалід війни, який у 2014 році брав участь в АТО у складі 25-ої окремої повітряно-десантної бригади Андрій Л.

На початку цього року у Верховній Раді зареєстрували законопроект №3093, який передбачає можливість учасникам АТО витрати на акциз та ПДВ при розмитненні автівки сплачувати у розстрочку – рівними частинами протягом 36 місяців без будь-яких відсотків. Скористатися такою пільгою, згідно законопроекту, можна раз на 5 років, щоправда, термін дії пільгового механізму передбачений лише до 1 січня 2025 року. Нажаль, надання цієї досить куцої пільги залишається під великим питанням, адже жоден із 7-ми комітетів, які його мають розглянути, досі цього не зробили. А перспективи його розгляду на сесійному засіданні парламенту найближчим часом виглядають дуже примарними через карантинні обмеження у роботі Верховної Ради.

В останні дні в Україні заговорили про можливість здешевлення розмитнення автомобілів для усіх громадян, щоб за рахунок їх кількості збільшити доходи державного бюджету, який хронічно не виконується через кризу. Начебто, народні депутати заради наповнення дербюджету готові піти на доступне розмитнення «євроблях». Проте, далі розмов жодних рухів у Верховній Раді щодо вирішення цього питання також немає.

 

 

Ветерани мають право, але за нього треба боротися

 

На думку багатьох експертів, покращення умов розмитнення для усіх громадян України стало б досить розумним кроком з боку влади, адже в умовах жорстокого карантину всі переконалися у тому, що доступний автомобіль – це дійсно не розкіш, а лише засіб пересування. А для багатьох ще й спосіб прогодувати себе і свою сім’ю. І все ж, ветерани АТО/ООС мають право на отримання умов саме пільгового розмитнення автомобілів, яке вони здобули своєю кров’ю і втратою здоров’я. І за цю пільгу ветеранам варто поборотися.

У цьому сенсі ініціатива Мінветеранів без сумніву дуже вчасна. А може й навіть трохи запізніла – це питання мало бути вирішено вже давно. Обговорюючи ініціативу міністерства ветерани війни у соцмережах здебільше висловлюються песимістично: «Знову робоча група, піар і більше нічого», «Пуста балаканина», «Одні обіцянки»…».  І їх можна зрозуміти, адже досі далі розмов справа дійсно не рушила.

 А все ж – краще робоча група при Мінветеранів ніж нічого. Вона може напрацювати законопроект, який влаштовує ветеранів і який внесуть на розгляд Верховної Ради. Так, робоча група – це лише перший і дуже маленький крок, але це крок у правильному напрямку.  Можливо, це у якомусь сенсі піар, але він теж потрібен, інакше все затихне, як це було раніше. Більше того – піар конче потрібен, треба більше вимог, петицій, пропозицій, інших інформаційних приводів та максимальна активність ветеранської спільноти. Необхідно створити хвилю, яку народні депутати і виконавча влада не змогли б не помітити та проігнорувати, на яку вони були б вимушені якось реагувати. І тоді з’явиться шанс отримати саме те, на що розраховують ветерани війни.

 

Головне, щоб за створенням робочої групи були подальші і найскоріші дії, щоб вона відчувала реальну підтримку ветеранської спільноти і робила наступні кроки не затягуючи процес підготовки концепції та самого законопроекту. На все це потрібні не місяці, а тижні, і не більше, інакше все знову потоне у балаканині. Пам’ятаєте, як казав Іван Франко у «Каменярах»: «Лупайте сю скалу!… Бо вам призначено скалу сесю розбить!». Тож будемо вірити, що спільними зусиллями цю бюрократичну скелю ми таки розіб’ємо!

 

Законопроект хочуть внести на розгляд Верховної Ради до кінця травня

 

Коли стаття вже була написана, редакції «НОВА» вдалося взяти інтерв’ю у одного з членів робочої групи, який представляє в ній  Раду ветеранів України, голови ГО «Спілка учасників бойових дій «Об’єднані війною» Миколи МАРЧИШАКА. Нижче даємо його відповіді на поставлені питання:

 

В повідомлені на сайті Мінветеранів йдеться про початок підготовки концепції законопроекту щодозапровадження пільгового ввезення транспортних засобів на митну територію України для ветеранів війни. Завдання робочої групи підготувати законопроект чи тільки його концепцію?

 

Зрозуміло, що законопроект. Я в Раді ветеранів визначений відповідальним саме за цей напрямок роботи і займаюся питанням пільгового розмитнення автомобілів досить давно. Є певні напрацювання, які мають допомогти пришвидшити процес підготовки законопроекту. Важливо, щоб у ньому було відображено не тільки бачення Ради ветеранів, а й думки всієї ветеранської спільноти. Тому ми дали електронну адресу для надсилання пропозицій, які обов’язково врахуємо при підготовці документу. Хочу зауважити, що законопроект буде стосуватися не лише учасників бойових дій та інвалідів війни, а й членів сімей загиблих військовослужбовців та тих, хто зник без вісті. Це принципова позиція.

 

Чи визначені строки завершення роботи над законопроектом та його внесення на розгляд парламенту? І через якого суб’єкта законодавчої ініціативи законопроект буде внесений до Верховної Ради?

 

Про конкретні строки наразі говорити не можу, але сподіваюся що робота буде завершена протягом 2-3 тижнів і законопроект буде готовий для розгляду у парламенті. Вносити його до Верховної Ради буде Міністерство у справах ветеранів України.

 

Що саме планується змінити у законодавстві для забезпечення пільгового розмитнення автомобілів для ветеранів війни?

 

Робоча група тільки розпочала підготовку законопроекту, тому говорити про конкретні пільги поки рано. Можу висловити лише свою особисту думку. На мій погляд, для ветеранів війни при ввозі транспортного засобу має залишитися лише один платіж – до Пенсійного фонду при реєстрації автомобіля. Усі митні платежі мають бути зведені до нуля. І я проти того, щоб вводити якісь обмеження на користування автомобілем після його пільгового розмитнення. Розумію, що багато хто буде проти прийняття цього законопроекту, тому важливо, щоб ветеранська спільнота рішуче підтримала ініціативу Мінветеранів. 

Нагадаємо, що минулого тижня ми розповіли про можливості для працевлаштування учасників АТО/ООС під час карантину та на що ветеранам варто звернути увагу після його закінчення. 

Прочитати про це можна у статті перейшовши ща просиланням  «Робота для ветеранів в умовах кризи – чи є пропозиції на ринку праці?»

 

Віктор КРУК