Бойові багі: світовий тренд чи машина війни майбутнього?

 Сьогодні легкі і швидкісні військові транспортні засоби набувають все більшого значення. Армії багатьох країн мають на озброєнні квадроцикли і баггі. Такі машини активно використовуються в арміях деяких держав, тому й українські військові зацікавилися їх можливостями в  реаліях війни з Росією та її незаконними утвореннями на Донбасі.

 

 Одними з найактивніших експлуатантів армійських багі є збройні сили США. Тут на озброєнні перебуває понад 20 моделей багі виробництва різних компаній. Спочатку основним їх призначенням було патрулювання кордонів США. Також дані автомобілі добре підходять для дій в пустелі, проведення диверсійних вилазок і ведення розвідки. Зазвичай на них стоїть легке озброєння, а екіпаж складається з 2-3 чоловік. Військові конфлікти в Афганістані та Іраку показали, що поліпшення бронезахисту позашляховиків неминуче веде до зростання їх маси і втрати можливості виконувати ряд розвідувальних завдань. У цій ситуації їм доводиться поступатися дорогою легким транспортним засобам з високою маневреністю, швидкістю, малою помітністю на місцевості і порівняно невеликою ціною.

 

 Перші багі з’явилися в США в 1950-і роки. Для їх виготовлення використовували старі автомобілі Фольксваген Жук. Від зменшувальної форми назви «жука» – Volkswagen Bug і утворилося слово «buggy» – «жучок». В ході переробки з машин знімали кузов, крила, двері, а в якості несучої конструкції ставили полегшену раму або кузов зі скловолокна; в деяких випадках залишалася урізана версія штатного кузова Фольксвагена. Завдяки міцності шасі і прохідності «Жука», відсутності радіатора, а також розташуванню двигуна ззаду цей популярний донині легковик ідеально підходив для створення на його базі баггі.

 

 В кінці 70-х років в США зрозуміли, що військові автомобілі не обов’язково повинні бути великими; вже тоді в армії відчули потребу в швидкому і легкому транспортному засобі, який підійшов би для патрулювання пустелі, і згадали про багі. Перші серійні баггі американським військовим поставила невелика каліфорнійська компанія Chenowth, що спеціалізується на випуску гоночних багі. Машини її конструкції успішно брали участь в знаменитих гонках Ралі «Дакар».

 

 Уже в 1982 році на світ з’явився перший армійський багі, який пішов у серійне виробництво, FAV – Fast Attack Vehicle. Їх «дебютом» стали операції в Перській затоці. Вперше вони були використані в Кувейті. Під час операції «Буря в пустелі», саме багі FAV стали першими транспортними засобами, які увійшли в звільнену столицю Кувейту. При цьому пересувалися вони зовсім не по дорогах. В рамках операції «Буря в пустелі» багі використовувалися не тільки американськими військовими, а й силами спеціальних операцій Великобританії. Відтоді ці машини використовуються арміями всього світу, адже спектр їх використання дуже широкий.

 

 Окремо автор відзначив би досвід ізраїльської армії: там зробили багі з ракетною установкою Spike NLOS на вісім ракет. Ракети встановлені по чотири в двох блоках, спрямованих в різні боки, які жорстко зафіксовані на рамі багі. Попередня наводка здійснюється за спрощеною схемою: екіпаж просто розгортає машину до супротивника потрібним боком, після чого наведення на ціль здійснюється в автоматичному режимі або під управлінням навідника. Також на машині є система дистанційного керування, що дозволяє екіпажу стріляти перебуваючи на відстані до 500 метрів від машини.

 

 Установка керованих ракет Spike NLOS на легкий багі, за словами розробників, дасть ізраїльської армії мобільний і дешевий транспортний засіб, здатний знищувати ворожі цілі на відстані до 25 кілометрів.

 

 Не залишилась осторонь і Україна, щоправда, багі, які є у наших військових частинах – це не серійні моделі, а фактично «авторські», імпровізовані та волонтерські машини. Лише одного разу багі запропонувала й промисловість: на виставці «Зброя та безпека – 2017», НВК «Техімпекс» представила легкий тактичний автомобіль (ЛТА) розроблений у співпраці із науковцями та студентами Вінницького національного технічного університету на замовлення Державної прикордонної служби України.

 

 Це ЛТА з повною масою 1270 кілограмів, яка комплектується 2-літровим турбодизелем потужністю 240 «коней» та розвиває швидкість до 130 км/год; запас ходу до 570 кілометрів. Машина може долати підйоми крутизною у 45 градусів, оснащена лебідкою з тяговим зусиллям 2,5 тонни. Озброєння: 7,62 або 12,7-мм кулемет або 30/40-мм автоматичний гранатомет.

 

 “Перший військовий баггі «Пегас» був виготовлений за кошти, зібрані волонтерами Вінниччини, ще 2015 року. Тоді я передав його на озброєння в один з підрозділів Сил спеціального призначення, і він гарно зарекомендував себе на передовій. Другий баггі «Пегас-2» також будували за волонтерські кошти, але вже за підтримки волонтерів, які опікуються спецпризначенцями. Тепер сконструювали третю машину — легкий тактичний автомобіль, виробником якої виступає НВК «Техімпекс» у співпраці з науковцями й студентами Вінницького національного технічного університету.Саме фахівці цієї компанії зацікавилися автомобілем, відео з яким я презентував на міжнародній спеціалізованій виставці «Зброя та безпека-2016». Вони виділили фінансування на розробку та виготовлення цього зразка, і вже на виставці «Зброя та безпека-2017» ЛТА був презентований широкому загалу. У таких авто велика потреба на передовій, хлопці зацікавлені і чекають на маневрений багі.

 

 Така техніка є на озброєнні в багатьох армій. Наш аналог, може, й не кращий за американський, але за скромних можливостей і скрутних умов — він ідеальний. Загальні показники приблизно однакові з тими, що є на озброєнні країн НАТО” — коментує розробник проекту Юрій Берко.

 

 Ще один вітчизняний багі – розробка української інженерної команди і добровольчого полку «Азов» була продемонстрована у 2018 році. Машина може перевозити п’ять членів екіпажу і евакуювати двох важкопоранених.

 

 “Машина має чудові показники подолання ділянок з пересіченою місцевістю завдяки незалежній підвісці 4х4 і високому кліренсу. При цьому сам автомобіль має відносно невелику висоту, що робить його менш помітним. Також він працює істотно тихіше інших наявних на озброєнні у нас автомобілів. Все це в сукупності робить його максимально бажаним для використання “на передку” по самому широкому функціоналу.

 

 Нинішня українська система прийняття на озброєння нових розробок загубилася між старою радянською системою, і новою, по моделі країн Європи і НАТО, яка так і не була впроваджена в нас. З одного боку, ми вимушені подавати документацію за радянсько-українською системою, щоб багі був узятий на озброєння ЗСУ. З іншого боку, ми створюємо стандарт, який буде ратифікований у бібліотеці стандартів НАТО”, — розповів тоді командир АЗОВу Андрій Білецький.

 

 Зауважимо, що просувається у напрямку освоєння багі і країна-агресор: не так давно в РФ був прийнятий на озброєння армійський мотовсюдихід АМ-1.

 

 Завдання, для вирішення яких призначені подібні багі, залишаються незмінними: це проведення спецоперацій, швидка атака чи проникнення вглиб території противника, розвідувальні операції, коригування вогню по наземних цілях, використання в якості командного автомобіля. Для ЗСУ використання таких авто може бути дуже доречним, адже наші військові мають, зокрема, запит на мобільний транспорт для безпечного використання ПТРК, та й загалом на якомога більш повне оновлення автопарку. 

 

Андрій Артюх, “НОВА – новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”

 

Читайте також: